Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Παρακλητικὸς Κανῶν Ὁσίας Θεοκτίστης της Μηθυμναίας

  ΠΑΡΑΚΛΗΤΙΚΟΣ ΚΑΝΩΝ ΕΙΣ ΤΗΝ ΟΣΙΑΝ ΜΗΤΕΡΑ ΗΜΩΝ ΘΕΟΚΤΙΣΤΗΝ ΤΗΝ ΜΗΘΥΜΝΑΙΑ


Ποιηθείς υπό μοναχού Γερασίμου Μικραγιαννανίτου.


Ευλογήσαντος του Ιερέως το «Κύριε εισάκουσον» μεθ’ ο το «Θεός Κύριος», και το εξής:
Ήχος δ’. Ο υψωθείς εν τω Σταυρώ.
Ως κεκτημένη προς Χριστόν παρρησίαν, μη διαλίπης Θεοκτίστη Οσία, υπέρ ημών πρεσβεύουσα δεόμεθα, των καταφευγόντων σου, τη θερμή προστασία, ως αν λυτρωθείημεν, πειρασμών και κινδύνων και πάσης άλλης βλάβης και πληγής, και εν ειρήνη, τον βίον διάγωμεν.
Δόξα. Το αυτό. Και νυν. Θεοτοκίον.
Ου σιωπήσωμεν ποτέ Θεοτόκε τας δυναστείας σου λαλείν οι ανάξιοι ει μη γαρ συ προΐστασο πρεσβεύουσα τις ημάς ερρύσατο εκ τοσούτων κινδύνων, τις δε διεφύλαξεν έως νυν ελευθέρους ουκ αποστώμεν Δέσποινα εκ σου, σους γαρ δούλους σώζεις αεί εκ παντοίων δεινών.
Ο Ν’ και ο Κανών ου η ακροστιχίς.
«Θεώ τω Κτίστη άγοις με Μήτερ, Γερασίμου».
Ωδή α’. Ήχος πλ. δ’. Υγράν διοδεύσας.
Θεόν καθικέτευε εκτενώς, Μήτερ Θεοκτίστη, επταισμένων τον ιλασμόν, και απαλλαγήν παντός κινδύνου, ημίν δοθήναι τοις σε μακαρίζουσι.
Ευφράνθη η Λέσβος η ση πατρίς, υποδεξαμένη, τα σα λείψανα τα σεπτά, εξ ών αναβλύζεις καθ’ εκάστην, αγιασμόν Θεοκτίστη και έλεος.
Ως έχουσα Μήτερ προς τον Χριστόν, πολλήν παρρησίαν εκδυσώπει δια παντός, του ρύεσθαι πάσης ημάς βλάβης, και πειρασμών πολυτρόπων και θλίψεων.
Θεοτοκίον.
Τοις πάθεσι θύραν ο ταπεινός, ηνέωξα Κόρη, και δεδούλωμαι τω εχθρώ˙ Συ με της αυτού επικρατείας, και χαλεπής τυραννίδος εκλύτρωσαι.
Ωδή γ’. Ουρανίας αψίδος.
Ωκειώθης Κυρίω, υπερφυεί βίω σου, και υπερφυών χαρισμάτων, Μήτερ ηξίωσαι εξ ων απόσταξον, ώσπερ ουράνιον δρόσον, τας σταγόνας άνωθεν, τοις σε γεραίρουσι.
Καταφύγιον θείον, και ασφαλής έπαλξις, Μήτερ Θεοκτίστη Οσία, γενού εκάστοτε, ημίν δεόμεθα, τας καθ’ ημών επιθέσεις, εχθρού του αλάστορος, εναποκρούουσα.
Τοις σεπτοίς σου λειψάνοις, πίστει θερμή σπεύδοντας, ίασιν ψυχών και σωμάτων, αεί λαμβάνομεν˙ όθεν κηρύττομεν, την εξ αυτών προϊούσαν χάριν ανεξάντλητον, Οσία πάντοτε.
Θεοτοκίον. 
Ιλαστήριον μέγα, κόσμου παντός πέφηνας, άφεσιν και λύτρωσιν Κόρη, ως Μήτηρ άχραντος Θεού παρέχουσα, αμαρτιών και κινδύνων, τοις θερμώς προστρέχουσι, τη ση χρηστότητι.
Διάσωσον, ώ Θεοκτίστη Οσία πάσης ανάγκης, τους εκ πόθου τη αρωγή σου προστρέχοντας, και εν ειρήνη τελεία ημάς συντήρει.
Επίβλεψον εν ευμενεία, πανύμνητε Θεοτόκε, επί την εμήν χαλεπήν του σώματος κάκωσιν, και ίασαι της ψυχής μου το άλγος.
Αίτησις και το Κάθισμα.
Ήχος β’. Πρεσβεία Θερμή.
Πρεσβεύειν αεί, μη παύση τω νυμφίω σου δι’ όν σεαυτήν, ασκήσει Μήτερ έτηξας, πάσης οργής και θλίψεως, ασινή και απείραστον πάνσεμνε, την ζωήν φυλάττεσθαι ημών, ως μέτοχος των υπέρ κατάληψιν.
Ωδή δ’. Εισακήκοα Κύριε. 
Σωτηρίας αξίωσον, της κατά ψυχής και σώμα δεόμεθα, τη προς Κύριον πρεσβεία σου, Θεοκτίστη Μήτερ τους τιμώντάς σε. 
Τοις τιμίοις λειψάνοις σου, γάννυται πατρίς σου η σε βλαστήσασα, όθεν ταύτην σκέπε πάντοτε, Μήτερ Θεοκτίστη πάσης θλίψεως. 
Η θερμή σου αντίληψις, παντί θλιβομένω παρέχει άνεσιν, και νοσούντι Μήτερ ίασιν˙ δια τούτο πάντες σοι προστρέχομεν. 
Θεοτοκίον. 
Αύγασόν μοι Πανάχραντε, τω εν σκότει όντι των παραπτώσεων, μετανοίας φως γλυκύτατον, η το φώς τεκούσα το υπέρφωτον.
Ωδή ε’. Φώτισον ημάς.
Γέγονεν η ση, βιοτή Μήτερ παράδοξος δια τούτο ανηκέστων συμφορών, ρύου πάντοτε τους ταύτην μακαρίζοντας. 
Όμβρησον ημίν, τοις εν πίστει καταφεύγουσι, Θεοκτίστη τη αγία σου σορώ της ευνοίας σου την χάριν την σωτήριον.
Ίασαι ημών, τα συμβάντα αρρωστήματα δια πλήθος χαλεπών αμαρτιών, και υγείαν την κατ’ άμφω ημίν δώρησαι.
Θεοτοκίον.
Σώματος Αγνή τας ορμάς και τα σκιρτήματα, απονέκρωσον τη ση επισκοπή, και προς βίον με βελτίονα κυβέρνησον.
Ωδή στ’. Την δέησιν.
Μεγάλων σε, δωρεών ηξίωσεν, ον εδόξασας μεγάλοις σου πόνοις, ο μεγαλόδωρος Μήτερ Δεσπότης, ον εκδυσώπει μεγάλων κολάσεων, λυτρώσαί με ως αγαθός, τον μεγάλως αυτόν παροργίσαντα. 
Εν Πάρω υπερφυώς ασκήσασα, καθηγίασας αυτήν τοις σοις πόνοις˙ και νυν τω Θείω λειψάνω σου Μήτερ την σε βλαστήσασαν Λέσβον εφαίδρυνας, ή δίδου πάντοτε της σης, μητρικής ευλογίας τας χάριτας. 
Μη παύση, ως συμπαθής παρέχουσα, τοις προστρέχουσι τη θεία σορώ σου, και εξαιτούσι την χάριν σου Μήτερ, της προστασίας της σης τα δωρήματα, και λυτρουμένη χαλεπών, πειρασμών και δεινών περιστάσεων. 

Θεοτοκίον.
Η Πάναγνος, του Θεού λοχεύτρια, Αειπάρθενε Αγνή Θεοτόκε την άναγνόν μου ψυχήν και καρδίαν, ταις παμβεβήλοις εννοίαις και πράξεσι, καθάρισον τω ρυπτικώ, του ελέους σου ρείθρω και σώσόν με. 
Διάσωσον, ώ Θεοκτίστη Οσία, πάσης ανάγκης, τους εκ πόθου τη αρωγή σου προστρέχοντας, και εν ειρήνη τελεία ημάς συντήρει.
Άχραντε, η δια λόγου τον Λόγον ανερμηνεύτως επ’ εσχάτων των ημερών τεκούσα δυσώπησον, ως έχουσα μητρικήν παρρησίαν. 
Αίτησις και το Κοντάκιον. 
Ήχος β’. Τοις των αιμάτων σου.
Τη υπέρ φύσιν ασκήσει σου πάνσεμνε, τας των δαιμόνων κατέπτηξας φάλαγγας˙ εξ ων της κακίας απάλλαξον, τους την σεπτήν σου αιτούντας αντίληψιν, Οσία Αγγέλων εφάμιλλε.
Προκείμενον. 
Θαυμαστός ο Θεός εν τοις Αγίοις αυτού. 
Στίχ. Τοις Αγίοις τοις εν τη γη αυτού.
Ευαγγέλιον κατά Ματθαίον.
Είπεν ο Κύριος την παραβολήν ταύτην. Ωμοιώθη η βασιλεία των ουρανών δέκα παρθένοις, αίτινες λαβούσαι τας λαμπάδας αυτών, εξήλθον εις απάντησιν του νυμφίου. Πέντε δε ήσαν εξ αυτών φρόνιμοι, και αι πέντε μωραί˙ αίτινες μωραί λαβούσαι τας λαμπάδας εαυτών, ουκ έλαβον μεθ’ εαυτών έλαιον. Αι δε φρόνιμοι έλαβον έλαιον εν τοις αγγείοις αυτών, μετά των λαμπάδων αυτών. χρονίζοντος δε του νυμφίου, ενύσταξαν πάσαι, και εκάθευδον. Μέσης δε νυκτός κραυγή γέγονεν. Ιδού, ο νυμφίος έρχεται, εξέρχεσθε εις απάντησιν αυτού. Τότε ηγέρθησαν πάσαι αι παρθένοι εκείναι, και εκόσμησαν τας λαμπάδας αυτών. Αι δε μωραί της φρονίμοις είπον. Δότε ημίν εκ του ελαίου υμών, ότι αι λαμπάδες ημών σβέννυνται. Απεκρίθησαν αι φρόνιμοι λέγουσαι. Μήποτε ουκ αρκέσει ημίν και υμίν πορεύεσθε δε μάλλον προς τους πωλούντας, και αγοράσατε εαυταίς. Απερχομένων δε αυτών αγοράσαι, ήλθεν ο νυμφίος, και αι έτοιμοι εισήλθον μετ’ αυτού εις τους γάμους, και εκλείσθη η θύρα. Ύστερον δε έρχονται και αι λοιπαί παρθένοι, λέγουσαι˙ Κύριε, Κύριε, άνοιξον ημίν. Ο δε αποκριθείς είπεν. Αμήν λέγω υμίν, ουκ οίδα υμάς. Γρηγορείτε ουν, ότι ουκ οίδατε την ημέραν ουδέ την ώραν εν η ο Υιός του ανθρώπου έρχεται.
Δόξα. Ταις της Οσία.
Και νυν. Ταις της Θεοτόκου.
Προσόμοιον.
Ήχος πλ. β’. Όλην αποθέμενοι.
Βίον υπερθαύμαστον, πολιτευθείσα εν Πάρω, άπαντας εξέπληξας, τοις σοις κατορθώμασι και χαρίσμασι˙ διο νυν άπαντας, Μήτερ Θεοκτίστη, τους πιστώς σε μακαρίζοντας, πάσης στενώσεως, και επιφορών και κακώσεων, των εν τω βίω λύτρωσαι, και χαράν και δύναμιν ένθεον, δίδου καθ’ εκάστην, ημίν τοις προσκυνούσιν ευλαβώς το ιερόν σου εκτύπωμα, και το θείον λείψανον.
Ωδή ζ’. Οι εκ της Ιουδαίας.
Τοις σπαργάνοις σου Μήτερ, εγκαυχάται η Λέσβος και αγιάζεται˙ αγίασον ουν πάντας, αγιασμώ Οσία, των αγίων λειψάνων σου, τους ανυμνούντας πιστώς, τους ευαγείς σου πόνους.
Εν τη Πάρω Οσία, υπέρ άνθρωπον βίον στερρώς διήνυσας˙ ανύειν ουν σωφρόνως, τας τρίβους τας φερούσας, προς ζωής την κατάπαυσιν, ενίσχυσον αληθώς, τους σε υμνολογούντας.
Ρώμην θείαν καρπούται Ικαρία, Οσία, εκ του λειψάνου σου, και χάριν και υγείαν και έλεος και ρώσιν, εξ αυτού αεί δρέπεται, η ση πατρίς δαψιλώς θεόφρον Θεοκτίστη.
Θεοτοκίον.
Γεωργήσας αφρόνως, ασυνέτω καρδία παθών βλαστήματα, καρπώ της αμαρτίας, Παρθένε ενεκρώθην˙ αλλά συ με εξέγειρον, και προς ζωής τας οδούς, κατεύθυνον τον νουν μου.
Ωδή η’. Τον Βασιλέα.
Έχει Οσία, απολαβούσα αρτίως εκ του θείου σου λειψάνου η πατρίς σου, μέρος Θεοκτίστη ως χάριτος εστίαν.
Ρύσαι Οσία, τους ευσεβείς συμπολίτας πάσης θλίψεως και βλάβης και ανάγκης, τους την σην πρεσβείαν, θερμώς εξαιτουμένους. 
Άλυπον βίον, δίδου ημάς διανύειν, πάσης θλίψεως απηλλαγμένον Μήτερ, τους υπερυψούντας, Χριστόν τον σον νυμφίον.
Θεοτοκίον.
Σώμα μολύνας, τη των παθών εργασία, πάσης πέπλησμαι ο τάλας δυσωδίας˙ κάθαρον Παρθένε, καρδίας μου το βάθος.
Ωδή θ’. Κυρίως Θεοτόκον.
Ιάσεις σου το σκήνος βλύζει Θεοκτίστη και χαλεπά θεραπεύει νοσήματα, και τας οδύνας κουφίζει των προσιόντων σοι.
Μη παύση Θεοκτίστη, νέμουσα αΰλως, τοις σε τιμώσι την άφθονον χάριν σου, και συμπτωμάτων παντοίων ημάς εξαίρουσα.
Ολόφωτον παστάδα, Μήτερ κατοικούσα, συν ταις φρονίμοις παρθένοις ικέτευε, υπέρ των πίστει ζητούντων την προστασίαν σου.
Θεοτοκίον.
Υδάτων απωλείας, ρύσαι με Παρθένε, και σωτηρίας ύδωρ μοι πήγασον, τω αδιστάκτω καρδία σε μεγαλύνοντι.
Το Άξιον εστίν και τα Μεγαλυνάρια.
Χαίροις ο της Λέσβου θείος βλαστός, και της νήσου Πάρου ο ουράνιος στολισμός˙ χαίροις Ικαρίας, προστάτις Θεοκτίστη, και των σε γεραιρόντων, θεία αντίληψις.
Βίον διανύσασα θαυμαστόν, εξέπληξας πάντας, τη ασκήσει σου στερρά συ γαρ ως αναίμων, Οσία ηγωνίσω, και φύσεως των όρων Μήτερ εκβέβηκας.
Εξ αιχμαλωσίας τυραννικής, Μήτερ λυτρωθείσα, προμηθεία τη Θεϊκή, εν τη νήσω Πάρω στερρώς εγκαθωρμίσθης, αγάπη νευρουμένη τη του νυμφίου σου. 
Έφριξεν ιδών σε ο θηρευτής, Μήτερ Θεοκτίστη, ως ασώματον εν σαρκί, και της θαυμαστής σου, Οσία πολιτείας, εκήρυξεν εν κόσμω, τα κατορθώματα.
Όλβον ως ουράνιον αληθώς, εδέξατο Μήτερ, το σον λείψανον το σεπτόν, πανδημεί η Λέσβος, η ση πατρίς Οσία, ώ και πιστώς προστρέχει υμνολογούσά σε.
Πάσης ημών βλάβης και συμφοράς, τήρει ανωτέρους, τους τιμώντάς σε ευλαβώς, και πταισμάτων λύσιν, ημίν αεί εξαίτει, Οσία Θεοκτίστη αξιοθαύμαστε.
Πάσαι των Αγγέλων αι στρατιαί, Πρόδρομε Κυρίου, Αποστόλων η δωδεκάς, οι άγιοι Πάντες μετά της Θεοτόκου ποιήσατε πρεσβείαν εις το σωθήναι ημάς. 
Το Τρισάγιον, τα συνήθη Τροπάρια, εκτενής και Απόλυσις, μεθ’ ήν ψάλλομεν το εξής:
Ήχος β’. Ότε εκ του ξύλου.
Σκέπη και προστάτις ασφαλής, και καταφυγή εν ανάγκαις και περιστάσεσι έσο Μήτερ πάντοτε τοις προσπελάζουσι, τη θερμή αντιλήψει σου, λύουσα κινδύνων, καθ’ ημών την έφοδον, και πάσαν άλλην πληγήν, παύουσα τη ση μεσιτεία προς τον σον νυμφίον και Κτίστην, τον σε Θεοκτίστη θαυμαστώσαντα.
Δέσποινα πρόσδεξαι τας δεήσεις των δούλων Σου και λύτρωσαι ημάς από πάσης ανάγκης και θλίψεως. 
Δι’ ευχών.

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Μὲ Δέουσα Λαμπρότητα ἡ Μεγάλη Δεσποτικὴ ἑορτὴ τῶν Θεοφανείων εἰς τὴν ἐνορίαν Ἁγίου Γεωργίου Τουρτούλων Σητείας

 « Ἐπεφάνης σήμερον τῇ οἰκουμένῃ, καί τὸ φῶς σου Κύριε, ἐσημειώθη ἐφ᾽ ἡμᾶς, ἐν ἐπιγνώσει ὑμνούντάς σε· Ἦλθες, ἐφάνης, τό Φῶς τὸ ἀπρόσιτον».  Μὲ Δέουσα Λαμπρότητα καὶ Πλῆθος Πιστῶν ἑορτάστηκε ἡ Μεγάλη Δεσποτικὴ ἑορτὴ τῶν Θεοφανείων τοῦ Κυρίου καὶ Θεοῦ καὶ Σωτῆρος ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ εἰς τὸν Ἱερὸν Ναὸν Κοιμήσεως τῆς Θεοτόκου ἐνορίας Ἁγίου Γεωργίου Τουρτούλων Σητείας. Τὴν Δευτέρα 6 Ἰανουαρίου 2025 τελέστηκε ἡ Ἀκολουθία τοῦ Ὄρθρου, ἡ Θεία Λειτουργία τοῦ ἐν Ἁγίοις Πατρὸς ἡμῶν Βασιλείου Ἀρχιεπισκόπου καὶ Καισαρείας της Καππαδοκίας Οὐρανοφάντορος τοῦ Μεγάλου καὶ ἐν Συνεχείᾳ ἡ Ἀκολουθία τοῦ Μεγάλου Ἁγιασμοῦ.  Φωτογραφίες Μιχάλης Κάββαλος 

To Oδοιπορικό της Μεγάλης Εβδομάδος στη Σητεία

  To Oδοιπορικό της Μεγάλης Εβδομάδος, μια ιστορική αναδρομή με δρώμενα της Σητείας. Μια παραγωγή από το STUDIOVAI του Sitia FM 95,5 MHz. Η εβδομάδα πριν το Πάσχα ονομάστηκε Μεγάλη από τους πρώτους κιόλας χριστιανικούς αιώνες κι αυτό γιατί, όπως μας εξηγεί ο Αγ. Ιω. ο Χρυσόστομος, μεγάλα και κοσμοσωτήρια γεγονότα συνέβησαν στη διάρκειά της. Κέντρο αυτών των γεγονότων είναι βεβαίως τα άγια και άχραντα Πάθη, η θεόσωμη Ταφή και η ένδοξη Ανάσταση του Κυρίου. Για τη διευκόλυνση των πιστών οι ακολουθίες της Μ. Εβδομάδας τελούνται αντίστροφα του κανονικού, δηλ. οι Όρθροι τελούνται το απόγευμα και οι Εσπερινοί το πρωί. Παλαιότερα οι όρθροι τελούνταν λίγο μετά τα μεσάνυχτα, όμως η ώρα αυτή δεν ήταν κατάλληλη για την προσέλευση των πιστών. Έτσι λοιπόν σήμερα οι ιερές ακολουθίες τελούνται ως εξής: Κυριακή Βαΐων απόγευμα                 : Όρθρος Μ. Δευτέρας Μ. Δευτέρα πρωί                      ...

Ἡ Μεγάλη Δεσποτικὴ ἑορτὴ τῆς Παγκοσμίου Ὑψώσεως τοῦ Τιμίου καὶ Ζωοποιοῦ Σταυροῦ εἰς τὴν ἐνορίαν Ἁγίου Γεωργίου Τουρτούλων Σητείας

 « Σῶσον Κύριε τὸν λαόν σου, καὶ εὐλόγησον τὴν κληρονομίαν σου, νίκας τοῖς Βασιλεῦσι, κατὰ βαρβάρων δωρούμενος, καὶ τὸ σὸν φυλάττων, διὰ τοῦ Σταυροῦ σου πολίτευμα». Στὶς 14 Σεπτεμβρίου ἡ Ἐκκλησία μας ἑορτάζει τὴν Μεγάλη Δεσποτικὴ ἑορτὴ τῆς Παγκοσμίου Ὑψώσεως τοῦ Τιμίου καὶ Ζωοποιοῦ Σταυροῦ. Τὴν Κυριακὴ 14 Σεπτεμβρίου 2025 τελέστηκε ἡ Ἀκολουθία τοῦ Ὄρθρου, ἡ Τελετὴ τῆς Ὑψώσεως τοῦ Τιμίου Σταυροῦ, Ἀρτοκλασία καὶ ἐν Συνεχείᾳ ἡ Θεία Λειτουργία εἰς τὸν Ἱερὸν Ναὸν Ἁγίου Γεωργίου στὸ Χωριὸ Ἅγιος Γεώργιος Τουρτοῦλοι Σητείας. Φωτογραφίες Μιχάλης Κάββαλος  

Οἱ Ἁγίες Ἀγάπη, Εἰρήνη καὶ Χιονὶα οἱ Μάρτυρες 16 Απριλίου

  Οἱ Ἁγίες Ἀγάπη, Εἰρήνη καὶ Χιονὶα μαρτύρησαν ἐπὶ αὐτοκράτορος Διοκλητιανοῦ (284 – 305 μ.Χ.) στὴ Θεσσαλονίκη, τὸ ἔτος 304 μ.Χ. Στὸ Συναξάρι μαρτυρεῖται ὅτι οἱ τρεῖς ἀδελφές, πιθανῶς ἐνεργὰ μέλη μιᾶς ἀδελφότητας νέων Χριστιανῶν μὲ πλούσια βιβλιοθήκη, κατέφυγαν ἀμέσως μετὰ τὴν ἔναρξη τοῦ διωγμοῦ σὲ ὑψηλὸ ὄρος πλησίον τῆς Θεσσαλονίκης, πιθανῶς τὸ Χορτιάτη, ἀφοῦ ἔκρυψαν στὸ σπίτι τους τὰ βιβλία. Ἡ Ἀγάπη καὶ ἡ Χιονία, μετὰ ἀπὸ ἐντολὴ τοῦ διοικητοῦ Δουλκιτίου, ρίχθηκαν στὴν πυρά. Ἡ Ἁγία Εἰρήνη κλείσθηκε σὲ πορνεῖο, ἀλλὰ κανένας δὲν τόλμησε νὰ τὴν ἐνοχλήσει. Ὁδηγήθηκε καὶ αὐτὴ στὸν διὰ πυρᾶς θάνατο. Τὰ ἱερὰ λείψανα ποὺ ἀπέμειναν ἀπὸ τὴν πυρὰ συνελέγησαν ἀπὸ εὐλαβεῖς Χριστιανοὺς καὶ ἐνταφιάσθηκαν δυτικὰ τῆς πόλεως, σὲ μικρὴ ἀπόσταση ἀπὸ τὰ τείχη. Ἐκεῖ ἀνεγέρθηκε ἕνας ναΐσκος στὴν ἀρχή, ποὺ ἀργότερα ἔγινε μεγαλύτερος. Στὶς Διηγήσεις τῶν Θαυμάτων τοῦ Ἁγίου Δημητρίου ἀναφέρεται ὡς τὸ «σεβάσμιον τέμενος» τῶν τριῶν Ἁγίων Μαρτύρων Χιονίας, Εἰρήνης καὶ Ἀγάπης. Πηγή  https://www.synaxarion.g...

Κυριακὴ τῶν Βαΐων στὸν Ἱερὸ Καθεδρικὸ Ναὸ Ἁγίας Αἰκατερίνης Πολιούχου Σητείας

  Κυριακὴ τῶν Βαΐων 13 Ἀπριλίου 2025 εἷς τὸν Ἱερὸ Καθεδρικὸ Ναὸ Ἁγίας Αἰκατερίνης Πολιούχου Σητείας ἱερουργοῦντος τοῦ Σεβασμιωτάτου Ποιμενάρχου μας Μητροπολίτου Ἰεραπύτνης καὶ Σητείας κ.κ. Κυρίλλου. 

Οἱ Ἅγιοι Ἀρίσταρχος, Πούδης καὶ Τρόφιμος οἱ Ἀπόστολοι ἐκ τοὺς ἑβδομήκοντα 14 Απριλίου

  Οἱ Ἅγιοι Ἀπόστολοι Ἀρίσταρχος, Πούδης καὶ Τρόφιμος ἀνῆκαν στὸν κύκλο τῶν Ἑβδομήκοντα Ἀποστόλων († 4 Ἰανουαρίου) τοῦ Κυρίου μας Ἰησοῦ Χριστοῦ. Γιὰ τὸν Ἀπόστολο Ἀρίσταρχο ἀναφέρεται στὶς Πράξεις τῶν Ἀποστόλων ὅτι ἦταν Μακεδόνας καταγόμενος ἀπὸ τὴ Θεσσαλονίκη καὶ κατὰ πᾶσα πιθανότητα Ἰουδαῖος. Ὁπωσδήποτε ὁ Ἀπόστολος Ἀρίσταρχος ὑπῆρξε ἀπὸ τοὺς πρώτους μαθητὲς τοῦ Ἀποστόλου Παύλου στὴ Θεσσαλονίκη, ὁ ὁποῖος καὶ τὸν μνημονεύει στὶς πρὸς Κολοσσαεῖς καὶ Φιλήμονα ἐπιστολές του. Ὁ Ἀπόστολος Ἀρίσταρχος ᾖλθε στὴν Ἔφεσο κομίζοντας χάρη τῶν Χριστιανῶν τῶν Ἱεροσολύμων τὴ «λογία». Τὸ προϊὸν τοῦ ἐράνου ἔφεραν οἱ Γάιος, Σεκοῦνδος καὶ Ἀρίσταρχος. Ἀπὸ τότε ὁ Ἀρίσταρχος ἔγινε ἀχώριστος σύντροφος τοῦ Ἀποστόλου Παύλου ὡς τὴ Ρώμη. Τὸν Ἀπόστολο Ἀρίσταρχο τὸν συναντοῦμε καὶ στὸ 19ο κεφάλαιο τῶν Πράξεων, ὅπου ὁ Εὐαγγελιστὴς Λουκᾶς περιγράφει μὲ ἐξαιρετικὴ ζωηρότητα τὰ ἐπεισόδια τῆς Ἐφέσου. Ὁ ἀργυροκόπος Δημήτριος εἶχε χολωθεῖ ἀπὸ τὴ μεταστροφὴ τῶν κατοίκων τῆς Ἐφέσου πρὸς τὴ νέα πίστη καὶ γι’ αὐτὸ ξεσήκωσε ...

Ο ΟΣΙΟΣ ΙΩΣΗΦ Ο ΓΕΡΟΝΤΟΓΙΑΝΝΗΣ ΚΑΙ Η ΑΝΑΚΑΙΝΙΣΗ ΤΗΣ ΜΟΝΗΣ

Ο Ιωάννης Βιτσέντζος ή Γεροντογιάννης γεννήθηκε στο ημιερειπωμένο Μονύδριο του Τιμίου Προδρόμου Καψά το 1799. Στα ερειπωμένα κελλιά της άγονης και απόμονωμένης περιοχής είχαν μεταβεί οι ευσεβείς και ενάρετοι γονείς του Εμμανουήλ και Ζαμπία λόγω τουρκικής επιδρομής. Αργότερα, όταν ησύχασε η κατάσταση, διέμειναν μόνιμα στο χωριό Λιθίνες. Όταν ήρθε σε νόμιμη ηλικία νυμφεύθηκε την κυνηγημένη από τους Τούρκους Καλλιόπη από την οικογένεια των Γεροντάκηδων ή Γεροντήδων, η οποία ζούσε κρυμμένη και εκείνη στα νοτιοανατολικά παράλια, φοβούμενη μήπως έχει την ίδια τύχη που είχε η μοναδική αδελφή της, η οποία αυτοκτόνησε για να μην ατιμασθεί από ένα Τούρκο που είχε ενδιαφερθεί έντονα γι’ αυτήν. Γι’ αυτό και η Καλλιόπη στάλθηκε από τους γονείς της στις ερημικές ακτές της περιοχής, κοντά στην έρημη τότε Μονή Καψά και τελικά νυμφεύθηκε τον Γεροντογιάννη, με τον οποίο απέκτησε τέσσερα παιδιά, τρεις κόρες κι ένα γιο. Ο Γεροντογιάννης ήταν ατίθασος, αλλά ιδιαίτερα ευσεβής. Πολλές φορές είχε γίνει στόχασ...

Ὁ Ἅγιος Διονύσιος ὁ Ἀρεοπαγίτης 3 Οκτωβρίου

  Καταγόταν ἀπὸ τὴν πόλη τῶν Ἀθηνῶν. Ἔζησε καὶ μαρτύρησε τὰ χρόνια ποὺ αὐτοκράτορας ἦταν ὁ Δομετιανός. Διακρίθηκε γιὰ τὴ φιλοσοφική του κατάρτιση καὶ τὴν βαθιά του καλλιέργεια. Ἀρχικὰ ἦταν εἰδωλολάτρης καὶ μέλος τῆς Βουλῆς τοῦ Ἀρείου Πάγου. Τὸ κήρυγμα ὅμως τοῦ Ἀποστόλου Παύλου ἄγγιξε τὴν παιδευμένη καὶ εὐαίσθητη ψυχή του καὶ βαπτίσθηκε. Ἀργότερα διαδέχθηκε στὸν ἐπισκοπικὸ θρόνο τῶν Ἀθηνῶν τὸν εὐσεβῆ Ἰερόθεο. Ὑπῆρξε συγγραφέας πλήθους θεολογικῶν συγγραμμάτων. Ἐπιβραβεύθηκε ἀπὸ τὸ θεὸ γιὰ τὴ χριστιανική του δράση μὲ τὸ χάρισμα νὰ ἐπιτελεῖ θαύματα. Περιόδευσε σὲ πολλὰ μέρη τῆς Δύσης, ὅπου κήρυξε τὸν εὐαγγελικὸ λόγο καὶ ἑρμήνευσε τὶς ἱερὲς γραφές. Ὅταν ἔφθασε στὸ Παρίσι συνελήφθη καὶ ἀργότερα ἀποκεφαλίσθηκε. Μαζί του μαρτύρησαν καὶ δυὸ μαθητές του, ὁ Ρουστικὸς καὶ ὁ Ἐλευθέριος. Ὁ ἡγεμόνας τῆς περιοχῆς ἔδωσε ἐντολὴ νὰ μὴ θάψει κανεὶς τὰ ἅγια λείψανα τῶν μαρτύρων, ὅμως κάποιοι χριστιανοὶ τὰ φύλαξαν καὶ ὅταν δὲν ὑπῆρχε πλέον φόβος τὰ ἐνταφίασαν μὲ τιμές. Πηγή  https://www.synaxarion....

Μὲ ἰδιαίτερη Λαμπρότητα Πανηγύρισε ὁ Ι.Ν Παναγίας Πρωτοσεπτεμβριανὴς εἰς τὴν ἐνορίαν Ἁγίου Γεωργίου Τουρτούλων Σητείας

 «Χαῖρε κεχαριτωμένη θεοτόκε παρθένε, λιμὴν καὶ προστασία τοῦ γένους τῶν ἀνθρώπων· ἐκ σοῦ γὰρ ἐσαρκώθη ὁ λυτρωτὴς τοῦ κόσμου· μόνη γὰρ ὑπάρχεις μήτηρ καὶ παρθένος, ἀεὶ εὐλογημένη καὶ δεδοξασμένη, πρέσβευε Χριστῷ τῷ Θεῷ, εἰρήνην δωρήσασθαι πάσῃ τῇ οἰκουμένῃ». Μὲ Δέουσα καὶ Πανευφρόσυνη Λαμπρότητα Πανηγύρισε ὁ Ἱερὸς Ναὸς Παναγίας Πρωτοσεπτεμβριανὴς εἰς τὸν Οἰκισμὸν Σωτῆρα ἐνορίας Ἁγίου Γεωργίου Τουρτούλων Σητείας. Τὴν Δευτέρα 1 Σεπτεμβρίου ἐπὶ τῇ ἐλεύσῃ τοῦ Νέου ἐνιαυτοῦ της Χριστότητος τοῦ Κυρίου καὶ ἐπὶ τῇ Ἱερὰ Σύναξη τῆς Παναγίας τῆς Παμμακαρίστου τελέστηκε ἡ Ἀκολυθία τοῦ Ὄρθρου, μετὰ Ἀρτοκλασίας καὶ ἐν Συνεχείᾳ ἡ Πανηγυρικὴ Θεία Λειτουργία καὶ ἡ Ἀκολουθία τοῦ Ἁγιασμοῦ ἐπὶ τῇ Εἰσόδῳ εἰς τὸ Νέον Ἐκκλησιαστικὸν Ἔτος.  Φωτογραφίες Μιχάλης Κάββαλος 

Ευαγγέλιο Κυριακής 5 Ιανουαρίου 2025 – Κυριακή προ των Φώτων

  Κατά Μάρκον (α΄ 1 – 8) Ἀρχὴ τοῦ εὐαγγελίου Ἰησοῦ Χριστοῦ, υἱοῦ τοῦ Θεοῦ. Ὡς γέγραπται ἐν τοῖς προφήταις, ἰδοὺ ἐγὼ ἀποστέλλω τὸν ἄγγελόν μου πρὸ προσώπου σου, ὃς κατασκευάσει τὴν ὁδόν σου ἔμπροσθέν σου· φωνὴ βοῶντος ἐν τῇ ἐρήμῳ, ἑτοιμάσατε τὴν ὁδὸν Κυρίου, εὐθείας ποιεῖτε τὰς τρίβους αὐτοῦ, ἐγένετο Ἰωάννης βαπτίζων ἐν τῇ ἐρήμῳ καὶ κηρύσσων βάπτισμα μετανοίας εἰς ἄφεσιν ἁμαρτιῶν. Καὶ ἐξεπορεύετο πρὸς αὐτὸν πᾶσα ἡ Ἰουδαία χώρα καὶ οἱ Ἱεροσολυμῖται, καὶ ἐβαπτίζοντο πάντες ἐν τῷ Ἰορδάνῃ ποταμῷ ὑπ᾿ αὐτοῦ ἐξομολογούμενοι τὰς ἁμαρτίας αὐτῶν. Ἦν δὲ ὁ Ἰωάννης ἐνδεδυμένος τρίχας καμήλου καὶ ζώνην δερματίνην περὶ τὴν ὀσφὺν αὐτοῦ, καὶ ἐσθίων ἀκρίδας καὶ μέλι ἄγριον. Καὶ ἐκήρυσσε λέγων· ἔρχεται ὁ ἰσχυρότερός μου ὀπίσω μου, οὗ οὐκ εἰμὶ ἱκανὸς κύψας λῦσαι τὸν ἱμάντα τῶν ὑποδημάτων αὐτοῦ. Ἐγὼ μὲν ἐβάπτισα ὑμᾶς ἐν ὕδατι, αὐτὸς δὲ βαπτίσει ὑμᾶς ἐν Πνεύματι Ἁγίῳ.   Ἀπόδοση στη νεοελληνική: Ἡ ἀρχὴ τοῦ εὐαγγελίου τοῦ Ἰησοῦ Χριστοῦ τοῦ υἱοῦ τοῦ Θεοῦ ἔγινε σύμφωνα μὲ ἐκεῖνο ποὺ εἶναι γραμμένον εἰς ...