Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Κυριακή μετά τα Χριστούγεννα

 ΚΥΡΙΑΚΗ ΜΕΤΑ ΤΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ (Ματθ. 2, 13-23)

†ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΝΙΚΟΠΟΛΕΩΣ ΜΕΛΕΤΙΟΥ


(Διασκευή ὁμιλίας στήν Παναγία τῶν Ξένων, στίς 28/12/1980)


1. Ὁ προφήτης Δαυΐδ

 

            Σήμερα ἡ Ἐκκλησία μας τελεῖ τή μνήμη δύο μεγάλων ἀνδρῶν. Τοῦ ἁγίου προφήτου Δαυΐδ καί τοῦ ἁγίου Ἰακώβου τοῦ ἀδελφοθέου.

Ὁ προφήτης Δαυΐδ ἔγινε βασιλεύς τοῦ Ἰσραήλ καί διεδέχθη τόν Σαούλ. Δέν ἐπεδίωξε ὁ ἴδιος τή Βασιλεία. Τόν ἐξέλεξε ὁ προφήτης Σαμουήλ καί τόν κατέστησε βασιλέα κατά φωτισμό, ἀποκάλυψη καί ἐντολή τοῦ Θεοῦ.

            Εἶναι φυσικό πώς ὅταν ἔγινε βασιλιάς, τό περιβάλλον τοῦ προηγουμένου βασιλέως, τοῦ Σαούλ, ζημιώθηκε. Γιατί πῆγε στήν ἄκρη ὅπως θά λέγαμε σήμερα. Καί περίμεναν τήν εὐκαιρία νά ὑπονομεύσουν τόν νέο βασιλιά. Καί ἡ εὐκαιρία δόθηκε. Ὁ ἄμυαλος γυιός τοῦ Δαυΐδ, ὁ Ἀβεσσαλώμ, γεμάτος ἀπό φιλοδοξία καί πόθο νά ἀναδειχθεῖ, δέν εἶχε τήν ὑπομονή νά περιμένει νά πεθάνει ὁ πατέρας του γιά νά τόν διαδεχθεῖ. Παρότι ἦταν βέβαιο πώς θά γινόταν αὐτός βασιλιάς σάν πρωτότοκος πού ἦταν. Καί σκέφθηκε νά κάνει ἐπανάσταση καί νά πετάξει, ποιόν; Τόν πατέρα του! Γιά νά γίνει πιό γρήγορα βασιλιάς.

            Πραγματικά ἔκανε ἐπανάσταση, πού φαινόταν πώς πέτυχε. Καί ὁ Δαυΐδ ξέροντας ὅτι ὁ Ἀβεσσαλώμ καί τό περιβάλλον του εἶχαν βάλλει στόχο νά τόν σκοτώσουν «πῆρε τά βουνά». Ἐκεῖ λοιπόν πού ἔτρεχε κυνηγημένος, ἕνας ἀπό τό περιβάλλον τοῦ Σαούλ, τοῦ προηγουμένου βασιλέως, πήγαινε ἀπό πίσω του, ἔπαιρνε χῶμα ἀπό τόν δρόμο, τό τίναζε στόν ἀέρα καί ἔλεγε: «Ἔτσι στάχτη νά γίνεις καί καπνός. Νά σέ πάρει ὁ ἀέρας». Καί καταριόταν συνεχῶς τόν προφήτη Δαυΐδ.

            Ἀκούοντας τά λόγια αὐτά οἱ ἄνθρωποι πού ἦταν μαζί του, γιατί δέν εἶχε φύγει μοναχός, τοῦ εἶπαν:

            -Ἐπίτρεψε μας νά πᾶμε νά τόν ἐξολοθρεύσουμε αὐτόν τόν ἄθλιο πού τολμάει νά σέ καταριέται.

            Ὁ Δαυΐδ τούς ἀπάντησε:

            -Ἀφεῖστε τον νά μέ βρίζει καί νά μέ καταριέται. Ἴσως, βλέποντας ὁ Θεός τήν ταπείνωσή μου καί τήν ὑπομονή μου, νά μέ λυπηθεῖ περισσότερο ἀπ' ὅτι θά μέ λυπόταν μέ διαφορετικές συνθῆκες.

            Καταλαβαίνετε ἀδελφοί τί βάθος ταπεινώσεως καί ἀνεξικακίας εἶχε ὁ προφήτης Δαυΐδ; Δέν ἐπέτρεψε μέ κανένα τρόπο νά κακοποιήσουν τόν ἄνθρωπο πού στή δυσκολότερη στιγμή τῆς ζωῆς του, τόν καταριόταν μέ τόν πιό προκλητικό καί ἀχρεῖο τρόπο. Γιατί λέμε μέ τόν πιό προκλητικό καί ἀχρεῖο τρόπο; Γιατί κάθε ἄνθρωπος πού ἔχει ἕνα ἴχνος ἀγάπης μέσα του, ὅταν ὁ ἄλλος δυστυχεῖ, τόν συμπονάει, λυπᾶται. Ἐκείνη τή στιγμή θίγεται ἡ καρδιά του. Καί ἀκριβῶς ὅταν ὁ ἄνθρωπος βρίσκεται σέ πόνο καί ἕνας ἄνθρωπος τόν καταδιώκει, τό παράπονό του ἐναντίον του γίνεται «βουνό». Ἀλλά ὁ ἅγιος προφήτης Δαυΐδ ἐπειδή προσπαθοῦσε νά καλλιεργεῖ τόν ἐσωτερικό του κόσμο μέ τίς ἀρετές καί ἰδιαίτερα μέ τήν πραότητα, τήν μακροθυμία, τήν ἀνεξικακία καί τήν ταπείνωση, οὔτε κἄν διανοήθηκε ὅτι εἶναι ἐπιτρεπτό νά κακοποιήσει αὐτόν τόν ἄνθρωπο.

Νά ἕνα ὡραῖο δίδαγμα ἀπό τή ζωή τοῦ προφήτη Δαυΐδ.

 

2. Ὁ ἅγιος Ἰάκωβος ὁ ἀδελφόθεος

 

            Ἄς ἔλθουμε τώρα στόν ἅγιο ἔνδοξο ἀπόστολο καί ἀδελφόθεο Ἰάκωβο. Τόν ὀνομάζουμε ἀδελφόθεο, ἐπειδή ἦταν γυιός τοῦ ἁγίου Ἰωσήφ τοῦ μνήστορος, ὁ ὁποῖος ἐθεωρεῖτο σύμφωνα μέ τό νόμο πατέρας τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ. Ὁ δίκαιος Ἰωσήφ ἀπό τήν προηγουμένη γυναίκα του, εἶχε ἑπτά ἴσως καί περισσότερα παιδιά. Εἶναι βέβαιο πώς εἶχε τέσσερα ἀγόρια καί τρία κορίτσια. Αὐτά λοιπόν, σάν ἀδέλφια πού ἦταν ἀπό τόν ἴδιο πατέρα καί ἀπό τήν ἴδια μητέρα, κάποια ἡμέρα συμφώνησαν μεταξύ τους καί εἶπαν: «Ὁ πατέρας μας ἔχει κάποια περιουσία. Ἡ Μαρία, ἡ Παναγία, στό σπίτι μας δέν ἔφερε τίποτα. Ἀπό αὐτή λοιπόν τήν περιουσία τοῦ πατέρα μας καί τῆς μάνας μας, γιατί νά πάρει ἔστω καί ἕνα μικρό κομμάτι ὁ Ἰησοῦς, ὁ ἀδελφός μας;»

            Καί συμφώνησαν μεταξύ τους, νά μοιράσουν τήν περιουσία τοῦ Ἰωσήφ καί νά ἀφήσουν τόν Χριστό ἔξω ἀπό τόν λογαριασμό.

            Ἀλλά ὁ ἅγιος Ἰάκωβος ὁ ἀδελφόθεος, ὅταν ἔμαθε τά σχέδια τῶν ἀδελφῶν του, ἐπαναστάτησε ἐναντίον τους καί μέ τήν ἀρετή του, τή σύνεσή του, τήν ἐξουσία πού εἶχε σάν πρωτότοκος, τό κύρος του, τούς ἐπέπληξε καί ματαίωσε τήν ἀπόφαση τους. Αὐτό εἶναι ἕνας λόγος ἀκόμα πού ὀνομάζεται «δίκαιος». Τό ὄνομα «δίκαιος» τοῦ εἶχε κολλήσει ἐκείνη τήν ἐποχή σάν παρατσούκλι. Ὅλοι τόν ἤξεραν περισσότερο ὡς δίκαιο παρά ὡς Ἰάκωβο.

            Βέβαια δέν ἦταν μόνο αὐτό πού ἔκανε ὁ ἅγιος Ἰάκωβος. Ἔκανε καί πάρα πολλά ἄλλα, τά ὁποῖα μᾶς διδάσκουν ἀλλά καί μᾶς ἐλέγχουν.

Ἀγαποῦσε πολύ τή νηστεία.

Δέν ἔφαγε ποτέ στή ζωή του ἔμψυχο. Μ’ ἄλλα λόγια οὔτε κρέας, οὔτε ψάρι. Τί ἔτρωγε; Λαχανικά.

Δέν ἤπιε ποτέ στή ζωή του οἰνοπνευματῶδες ποτό.

Ἀκόμη ἀγαποῦσε τήν προσευχή τόσο πολύ, ὥστε βρισκόταν συνεχῶς γονατιστός καί προσευχόμενος. Φυσικά ὅταν γονάτιζε, δέν ἔβαζε στό δάπεδο ἕνα μαλακό μαξιλαράκι μέ πούπουλα, γιά νά μή κακοπαθοῦν τά γόνατά του. Γονάτιζε κατευθεῖαν πάνω στό χῶμα καί στίς πέτρες. Γι' αὐτό τά γόνατά του εἶχαν γίνει ὅπως εἶναι τά γόνατα τῆς γκαμήλας.

            Μετά ὁ ἅγιος ἀδελφόθεος Ἰάκωβος ἔγινε ὁ πρῶτος πατριάρχης τῆς Ἱερουσαλήμ. Οἱ Ἑβραῖοι τόν κατεδίωξαν καί χωρίς νά ξέρουν πόσο βαθειά πίστευε στό Χριστό, μιά ἡμέρα τόν ἀνέβασαν σέ ἕνα πτερύγιο τοῦ ναοῦ τοῦ Σολομῶντος. Καί πιστεύοντας οἱ ἴδιοι, ὅτι ὁπωσδήποτε ὁ Χριστός εἶναι γυιός τοῦ Ἰωσήφ, τοῦ εἶπαν:

            -Ἐπιτέλους ἐσύ πού εἶσαι δίκαιος καί ψέμα δέν βγῆκε ἀπό τό στόμα σου ποτέ, πές μας τήν ἀλήθεια. Τίνος γυιός εἶναι ὁ Χριστός;

Περίμεναν νά τούς πεῖ ὅτι «εἶναι γυιός τοῦ πατέρα μου». Ὁπότε καί αὐτοί θά ἔλεγαν στόν κόσμο πού εἶχε μαζευτεῖ ἀπό κάτω: «Νά τό ἀκούσατε; Γυιός τοῦ Ἰωσήφ εἶναι ὁ Χριστός. Τί ἔχει παραπάνω ἀπό μᾶς; Τί τόν πιστεύετε;»

Ὅμως ὁ ἅγιος Ἰάκωβος ὁ ἀδελφόθεος, πάνω ἀπό τό πτερύγιο τοῦ ναοῦ, ἀντί νά τούς ἀπαντήσει τούς ρώτησε:

            -Τί μέ ρωτᾶτε γιά τόν Υἱό τοῦ Θεοῦ; Αὐτός κάθεται ἐκ δεξιῶν τοῦ Πατρός.

            Μόλις εἶπε αὐτά τά λόγια τόν γκρέμισαν κάτω προφανῶς γιά νά τόν σκοτώσουν. Ἔτσι ὁ ἅγιος Ἰάκωβος ὁ ἀδελφόθεος, γέρος ἄνθρωπος ἦταν, βρέθηκε πεσμένος ἀπό τήν στέγη τοῦ ναοῦ κάτω. Καί ἀσφαλῶς δέν θά εἶχε μείνει χωρίς πληγές καί τραύματα. Παρόλα αὐτά, ἀμέσως γονάτισε καί ἄρχισε νά παρακαλεῖ τόν Θεό γιά κείνους πού τόν γκρέμισαν, νά μήν τούς ὑπολογίσει τήν ἁμαρτία ἀλλά νά τούς συγχωρήσει. Τότε ἕνας Ἑβραῖος πού ἦλθε σέ συναίσθηση, τούς εἶπε:

            -Βρέ ταλαίπωροι, ποιόν κυνηγᾶτε; Αὐτός προσεύχεται γιά σᾶς.

            Ἀλλά ἕνας ἄλλος ἔδωσε μία μέ ἕνα κόπανο στόν ἅγιο Ἰάκωβο καί τόν τελείωσε. Καί ἔτσι ὁ ἀδελφός τοῦ Κυρίου παρέδωσε τό πνεῦμα του στόν Θεό καί ἁγίασε.

 

3. Ἡ ἀξία τῶν πνευματικῶν ἀρετῶν

 

            Ἀπό τό παράδειγμα τοῦ ἁγίου Ἰακώβου τοῦ ἀδελφοθέου, ἄς προσέξουμε ἰδιαιτέρως ἕνα σημεῖο. Εἴπαμε ὅτι νήστευε καί προσευχόταν πολύ. Δύσκολα βρίσκει κανείς ἄνθρωπο πού νά νήστευε καί νά προσευχόταν τόσο πολύ. Τί σημασία ἔχει αὐτό γιά μᾶς;

Ἡ νηστεία καί ἡ προσευχή εἶναι ἡ αὔξηση τῆς ψυχῆς.

Χωρίς νηστεία καί προσευχή ἡ ψυχή δέν αὐξάνει, δέν μεγαλώνει, δέν πλουτίζει, δέν ὀμορφαίνει μέ τίς πνευματικές ἀρετές. Ἡ νηστεία καί ἡ προσευχή εἶναι τό λίπασμα πού τρέφει ὅλες ἀνεξαιρέτως τίς ἀρετές.

Ἔχουμε ἕνα φυτό, ἄν δέν τοῦ ρίξεις νερό καί λίπασμα δέν μεγαλώνει.

Ἔχουμε ἕνα ζῶο. Ἄν δέν τό θρέψεις δέν μεγαλώνει.

Ἔχουμε τόν ἄνθρωπο, ἄν δέν τόν περιποιηθεῖς δέν μεγαλώνει.

Ἔχουμε τήν ψυχή. Ἄν δέν τήν θρέψεις κατάλληλα μέ τίς πνευματικές ἀρετές δέν μεγαλώνει.

            Ἐρώτημα: Εἴδατε ποτέ ἄνθρωπο νά αὐξάνει στίς ἀρετές μέ τό φαΐ, μέ τήν διασκέδαση, μέ τήν φιλοχρηματία, μέ τήν ἀνάπαυση, μέ τό νά εἶναι ὑποδουλωμένος σέ κάποιο πάθος;

            Αὐτά πράγματα ὄχι μόνο δέν αὐξάνουν τίς ἀρετές, ἀλλά καί τίς ἐξαφανίζουν. Στήν καλύτερη περίπτωση ὅταν ὁ ἄνθρωπος δέν νηστεύει καί ἁπλά δέν ἀφήνει τόν ἑαυτό του νά γίνει δοῦλος τῆς φιλοχρηματίας καί τῆς φιληδονίας, τότε τό μόνο πού πετυχαίνει εἶναι ὅτι δέν πηγαίνει πρός τά «κάτω». Αὐτό βέβαια δέν σημαίνει ὅτι ἔχει ἀγάπη.

Ἀγάπη εἶναι ἡ θυσία γιά τόν ἄλλο. Μία μητέρα γιατί ἔχει ἀγάπη; Καί γιατί γίνεται αἰσθητή ἡ ἀγάπη της στό παιδί της; Ἐπειδή γιά τό παιδί της κάνει θυσία. Παράδειγμα: Ἔχει κάτι, μιά καραμέλλα πεῖτε. Καί ἐπειδή βλέπει ὅτι τό παιδί της τήν θέλει τοῦ τή δίνει καί μένει νηστική. Ἅμα ἡ μάνα ἔχει κάτι καί τρώει καί δέν δίνει τοῦ παιδιοῦ της πού πεινάει, καταλαβαίνει τό παιδί ἀγάπη; Χωρίς θυσία εἶναι ποτέ δυνατόν νά γίνει αἰσθητή ἡ ἀγάπη;

            Χωρίς θυσία γιά τήν δόξα καί γιά τό θέλημα τοῦ Θεοῦ, εἶναι ποτέ δυνατόν νά γίνει «αἰσθητή καί ἀντιληπτή» στό Θεό ἡ ἀγάπη μας πρός αὐτόν; Καί ἄν παραμερήσουμε τή θυσία τῆς νηστείας καί τῆς προσευχῆς γιά χάρη τοῦ Θεοῦ, ποιά ἄλλη θυσία θά κάνουμε γι' αὐτόν; Ἡ μεγαλύτερη καί ἡ καλύτερη θυσία γιά τήν ἀγάπη τοῦ Θεοῦ εἶναι αὐτή.

            Ὁ ἅγιος ἀπόστολος Ἰάκωβος ὁ ἀδελφόθεος, μαζί μέ τίς δύο αὐτές ἀρετές καλλιέργησε ὅλες τίς πνευματικές ἀρετές σέ τέτοιο βαθμό, ὥστε οἱ ἅγιοι δώδεκα ἀπόστολοι τόν ἐξέλεξαν πρῶτο πατριάρχης τῆς Ἱερουσαλήμ καί τόν ἔκαναν ἀρχηγό τους. Αὐτό τό βλέπουμε στό ἱερό βιβλίο: «Πράξεις τῶν ἀποστόλων» καί ἰδίως στή Σύνοδο τῶν ἁγίων ἀποστόλων πού εἶναι ὁλοφάνερο ὅτι ὁ ἅγιος καί δίκαιος Ἰάκωβος ὁ ἀδελφόθεος ἡγεμόνευε. Ξέρετε τί μεγάλη τιμή εἶναι νά ἡγεμονεύει στούς ἀποστόλους, χωρίς νά τόν ἔχει καταστήσει ὁ Χριστός ἕνα ἐκ τῶν δώδεκα; Καί νά τόν σέβεται ὁ ἅγιος καί πανεύφημος ἀπόστολος Πέτρος, πρός τόν ὁποῖο ὁ Χριστός εἶχε πεῖ, «Σύ εἶσαι ὁ Πέτρος καί ἐπί ταύτην τήν πέτραν, δηλαδή πάνω σου, θά οἰκοδομήσω τήν Ἐκκλησία;» Καί τόν εἶχε ὀνομάσει ὁ Χριστός πρῶτο καί ἀρχηγό;

Ἄς ἀγαπήσουμε καί ἐμεῖς τήν θυσία καί τίς πνευματικές ἀρετές γιά νά προκόψουμε στήν κατά Χριστόν ζωήν ὅπως οἱ ἅγιοι καί δίκαιοι Δαυΐδ ὁ προφήτης καί βασιλεύς καί ὁ ἅγιος καί δίκαιος Ἰάκωβος ὁ ἀδελφόθεος. Ἀμήν.

Πηγή Ιερά Μονή Προφήτου Ηλιού Πρεβέζης

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Άγιος Νεκτάριος Πενταπόλεως: Ο δρόμος της ευτυχίας

  Άγιος Νεκτάριος Πενταπόλεως: Ο δρόμος της ευτυχίας. Είναι ένα βαθύ σκοτάδι το οποίο εμποδίζει τα μάτια της ψυχής να δουν το φως που υπάρχει μέσα της και που οδηγεί στο Θεό στην ταπείνωση, στην επιθυμία του αγαθού. Η υπερηφάνεια του νου είναι η σατανική υπερηφάνεια η οποία αρνείται το Θεό και βλασφημεί το Άγιο Πνεύμα γι’ αυτό και πολύ δύσκολα θεραπεύεται. Είναι ένα βαθύ σκοτάδι το οποίο εμποδίζει τα μάτια της ψυχής να δουν το φως που υπάρχει μέσα της και που οδηγεί στο Θεό στην ταπείνωση, στην επιθυμία του αγαθού. Αντίθετα, η υπερηφάνεια της καρδιάς δεν είναι γέννημα της σατανικής υπερηφάνειας αλλά δημιουργείται από διάφορες καταστάσεις και γεγονότα: Πλούτο, δόξα, τιμές, πνευματικά ή σωματικά χαρίσματα (ευφυΐα, ομορφιά, δύναμη, δεξιοτεχνία κλπ). Όλα αυτά σηκώνουν ψηλά τα μυαλά των ανόητων ανθρώπων που γίνονται έτσι ματαιόφρονες, χωρίς όμως να είναι και άθεοι… Αυτοί πολλές φορές ελεούνται από το Θεό παιδαγωγούνται και σωφρονίζονται. Η καρδιά τους συντρίβεται, παύει να επιζητεί δόξε...

Το κομποσχοίνι και οι συμβολισμοί του

  Το κομποσχοίνι που έχουν όλοι οι Ορθόδοξοι μοναχοί και το χρησιμοποιούν και πολλοί ορθόδοξοι λαϊκοί, είναι συνήθως μάλλινο και πλεγμένο σε διάφορα μεγέθη. Από πολύ μικρό, που φοριέται στο δάχτυλο, έως πολύ μεγάλο: 33άρι (με 33 κόμπους), 50άρι (με 50 κόμπους), 100άρι, 500άρι κ.λπ. Σύμφωνα με την παράδοση, ο όσιος Παχώμιος το 320 μ.Χ., ίδρυσε με την βοήθεια του Αγίου Αντωνίου το πρώτο μοναστήρι στην Θηβαΐδα της Αιγύπτου. Άρχισε να αναζητεί τρόπο που θα βοηθούσε τους μοναχούς στην αυτοσυγκέντρωση της προσευχής και στην αρίθμηση των ευχών. Κατά την παράδοση πάντα, ο Αρχάγγελος Γαβριήλ επισκέφθηκε στον ύπνο του τον όσιο Παχώμιο και του έδειξε πώς θα φτιάξει το εργαλείο που θα εξυπηρετούσε τις ανάγκες της προσευχής. Το εργαλείο αυτό ήταν το κομποσκοίνι. Στην προσευχή με κομποσκοίνι, που βοηθά πολύ στη συγκέντρωση του νου, ακολουθείται συγκεκριμένη τεχνική μέθοδος. Σε κάθε κόμπο που περνά ανάμεσα στα δάχτυλά του ο προσευχόμενος, λέει αλληλοδιαδόχως τις ευχές: Κύριε Ιησού Χριστέ ελέησόν ...

Ὁ Ἅγιος Χρῆστος ὁ Μάρτυρας ἀπὸ τὴν Πρέβεζα 5 Αυγούστου

  Ὁ ἥρωας αὐτὸς τῆς Ὀρθοδοξίας ἦταν ἀπὸ τὴν Πρέβεζα. Ἂν καὶ ναυτικὸς στὸ ἐπάγγελμα, καθόλου δὲν ἀποξενώθηκε ἀπὸ τὴν χριστιανοπρεπὴ διαγωγή του. Ὅταν κάποτε τὸ πλοῖο στὸ ὁποῖο δούλευε ἔφτασε ἀπὸ τὴν Κρήτη στὸ λιμάνι τῆς Κῶ, ὁ Χρῆστος ἀμέσως ἔτρεξε στὴν Ἐκκλησία, προσευχήθηκε, βρῆκε πνευματικὸ καὶ ἐξομολογήθηκε. Μετὰ ἀπὸ μέρες, ὅταν πήγαινε γιὰ τὸ πλοῖο του, συναντήθηκε μὲ γενίτσαρους, ποὺ ἄρχισαν νὰ τοῦ βρίζουν τὴν πίστη καὶ τὸ ἅγιο βάπτισμα. Ὁ Χρῆστος δὲν φοβήθηκε καὶ ἀπάντησε στοὺς Τούρκους, ὅτι ὁ Μωάμεθ εἶναι ὁ κολασμένος ἀντίχριστος. Γεμάτοι θυμὸ οἱ γενίτσαροι, ὅρμησαν ἐπάνω του καὶ μὲ ἄγρια χτυπήματα τοῦ εἶπαν ν’ ἀρνηθεῖ τὴν πίστη του γιὰ νὰ σωθεῖ. Ὁ Χρῆστος ἀπάντησε ἀπαγγέλλοντας τὸ σύμβολο τῆς πίστης. Τότε αὐτοί, τὸν ἔβγαλαν ἔξω ἀπὸ τὴν πόλη καὶ τὸν ἔκαψαν ζωντανό. Οἱ ἄπιστοι ἄφησαν τὸ σῶμά του ἄταφο γιὰ ἕναν μῆνα. Ἀλλὰ τὸ λείψανο τοῦ Ἁγίου ἔμεινε ἀναλλοίωτο καὶ στὶς πρῶτες νύχτες τὸ σκέπαζε κάποιο γλυκὸ φῶς, ποὺ προερχόταν ἀπὸ τὸν οὐρανό. Μάλιστα, κατὰ τὸ διάστημα αὐτὸ ἔκανε...

Μὲ Δέουσα Λαμπρότητα ἡ Μεγάλη Δεσποτικὴ ἑορτὴ τῶν Θεοφανείων εἰς τὴν ἐνορίαν Ἁγίου Γεωργίου Τουρτούλων Σητείας

 « Ἐπεφάνης σήμερον τῇ οἰκουμένῃ, καί τὸ φῶς σου Κύριε, ἐσημειώθη ἐφ᾽ ἡμᾶς, ἐν ἐπιγνώσει ὑμνούντάς σε· Ἦλθες, ἐφάνης, τό Φῶς τὸ ἀπρόσιτον».  Μὲ Δέουσα Λαμπρότητα καὶ Πλῆθος Πιστῶν ἑορτάστηκε ἡ Μεγάλη Δεσποτικὴ ἑορτὴ τῶν Θεοφανείων τοῦ Κυρίου καὶ Θεοῦ καὶ Σωτῆρος ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ εἰς τὸν Ἱερὸν Ναὸν Κοιμήσεως τῆς Θεοτόκου ἐνορίας Ἁγίου Γεωργίου Τουρτούλων Σητείας. Τὴν Δευτέρα 6 Ἰανουαρίου 2025 τελέστηκε ἡ Ἀκολουθία τοῦ Ὄρθρου, ἡ Θεία Λειτουργία τοῦ ἐν Ἁγίοις Πατρὸς ἡμῶν Βασιλείου Ἀρχιεπισκόπου καὶ Καισαρείας της Καππαδοκίας Οὐρανοφάντορος τοῦ Μεγάλου καὶ ἐν Συνεχείᾳ ἡ Ἀκολουθία τοῦ Μεγάλου Ἁγιασμοῦ.  Φωτογραφίες Μιχάλης Κάββαλος 

Μὲ Λαμπρὸτητα ἑορτὰστηκε ὴ ὶερά μνὴμη τὴς Ἁγὶας ἑνδὸξου Μεγαλομὰρτυρος Κυριακῆς στὴν ἑνορὶα Ἁγὶου Γεωργὶου Τουρτοὺλων Σητεὶας

  Στὶς 7 Ἱουλὶου ὴ Ἑκκλησὶα μας ἑορτὰζει την Ἱερὰ Μνὴμη τὴς Ἁγὶας ἑνδὸξου Μεγαλομὰρτυρος Ἁθληφὸρου Κυριακῆς τῆς Θαυματουργοῦ. Πανηγυρὶζει ὸ Ἱερὸς Ναὸς Ἁγὶας Κυριακῆς στὴ Θὲση Φυγὲτου Μὺλου στὴν ἑνορὶα Ἁγὶου Γεωργὶου Τουρτοὺλων Σητεὶας. Τὴν Κυριὼνυμο ἡμὲρα τὴς ἱερὰς Πανηγὺρεως τελὲστηκε ὴ Ἁκολουθὶα τοῦ Ὁρθρου , Ἁρτοκλασὶα καὶ ἑν Συνεχεὶα ὴ Πανηγυρικὴ Θεὶα Λειτουργὶα. Φωτογραφίες Μιχάλης Κάββαλος 

Ὁ Ἅγιος Εὐθύμιος ὁ Ἐθνοϊερομάρτυρας 12 Σεπτεμβρίου

  Ὁ Εὐθύμιος Ἀγριτέλης, ὑπῆρξε ἐπίσκοπος Ζήλων ἀπὸ τὸ 1912 ἕως τὸ 1921. Μοναχός της Ἱερᾶς Μονῆς Λειμώνας, σπούδασε στὴ Θεολογικὴ σχολὴ τῆς Χάλκης καὶ κατόπιν ἔκανε διδάσκαλος καὶ Ἱεροκήρυκας στὴν Λέσβο καὶ πρωτοσύγκελος στὴν μητρόπολη Μηθύμνης. Στὶς 12 Ἰουνίου 1912 χειροτονήθηκε ἐπίσκοπος Ζήλων. Ὡς ἐπίσκοπος ἀνέπτυξε μεγάλη θρησκευτικὴ καὶ ἐθνικὴ δράση. Ὅταν ἡ δράση του ἔγινε γνωστὴ στοὺς Κεμαλιστὲς Τούρκους, συνελήφθη καὶ φυλακίστηκε μαζὶ μὲ ἄλλους πρόκριτους τῆς ἐπαρχίας Ἀμασείας στὶς 21 Ἰανουαρίου 1921. Μὲ αἴτησή του, ζήτησε ἀπὸ τὴν κεμαλικὴ κυβέρνηση τῆς Ἄγκυρας νὰ θεωρηθεῖ μόνο αὐτὸς ἔνοχος καὶ νὰ ἀπαλλαγοῦν οἱ ὑπόλοιποι συλληφθέντες. Μάλιστα δὲ μπροστὰ στὸ δικαστήριο ἀπολογήθηκε μὲ θαυμάσια ἀγόρευση. Στὴ φυλακὴ ὑπέστη πολλὰ βασανιστήρια, ἀπὸ τὰ ὁποία καὶ πέθανε στὶς 29 Μαΐου 1921. Μετὰ δὲ τὸν θάνατό του ἦλθε καὶ ἡ καταδικαστικὴ ἀπόφαση τοῦ τούρκικου δικαστηρίου! Πηγή  https://www.synaxarion.gr/gr/index.aspx

Τι σημαίνει «Στώμεν Καλώς»;

  Τι σημαίνει «Στώμεν Καλώς»; Ακούμε στη Θεία Λειτουργία κάθε φορά την εκφώνηση του λειτουργού «στώμεν καλώς, στώμεν μετά φόβου» και στη συνέχεια «άγιος, άγιος, άγιος Κύριος Σαβαώθ» ψάλλει ο χορός. Σύμφωνα με τη διδασκαλία της Εκκλησίας μας εννέα είναι τα ουράνια τάγματα: Σεραφείμ – Χερουβίμ – Θρόνοι – Κυριότητες – Δυνάμεις – Εξουσίες – Αρχαί – Αρχάγγελοι – Άγγελοι. Και κατά τον άγιο Γρηγόριο προ του ουρανού και της γης κτίστηκαν από το Θεό οι άγγελοι. Οι άγγελοι είναι διάκονοι του Θεού και υπηρέτες σε έργα και στη δοξολογία. Τους αποστέλλει ο Θεός σε έργα ή να παραλάβουν ψυχές ή να υπηρετήσουν αγίους του ή να υποδείξουν εν ονόματι του Θεού το θέλημα του Θεού ή να φρουρήσουν κάθε άνθρωπο. Επίσης δοξολογούν ακατάπαυστα το Θεό και την άπειρη δύναμή του. Αλλά τι γιορτάζει η εκκλησία στη σύναξη των αγγέλων; Ο Θεός δημιούργησε τους αγγέλους και τους έχει στην εξουσία του. Ο ένας απ’ αυτούς ο εωσφόρος, ο πρωί ανατέλλων κατά τον Ησαΐα (14,12) και ο πρώτος των αγγέλων υπερηφανεύτηκε και εί...

Μὲ Δὲουσα Λαμπρὸτητα Πανηγὺρησε ὸ Ἱερὸς Ναὸς Παναγὶας Πρωτοσεπτεμβριανῆς στὴ Σωτὴρα ἑνορὶας Ἁγὶου Γεωργὶου Τουρτοῦλων Σητεὶας

  Μὲ Δὲουσα καὶ Πανευφρὸσυνη Λαμπρὸτητα Πανηγὺρησε ὸ Ἱερὸς Ναὸς Παναγὶας Πρωτοσεπτεμβριανὴς στὴ Σωτὴρα ἑνορὶας Ἁγὶου Γεωργὶου Τουρτοὺλων Σητεὶας. 1ὴ τοῦ Μηνὸς Σεπτεμβρὶου 2024 επὶ τὴ ἑλεὺση τοῦ Νέου ἑνιαυτοῦ τὴς Χριστὸτητος τοῦ Κυρὶου και ἑπὶ τὴν ἱερὰ Σὺναξη τῆς Ὑπεραγὶας Θεοτὸκου τῆς Παμμακὰριστου τελὲστηκε ὴ Ἁκολουθὶα τοῦ Ὁρθρου, Ἁρτοκλασὶα καὶ ἑν Συνεχεὶα ὴ Πανηγυρικὴ Θεὶα Λειτουργὶα καὶ ὴ Ἁκολουθὶα τοῦ Ἁγιασμοῦ ἑπὶ τὴ Εισὸδω εὶς τὸ νὲο Ἑκκλησιαστικὸ Ἑτος εὶς τὸν Ἱερὸν Ναὸν Παναγὶας Πρωτοσεπτεμβριανὴς στὴ Σωτὴρας ἑνορὶας Ἁγὶου Γεωργὶου Τουρτοὺλων Σητεὶας.  Φωτογραφίες Μιχάλης Κάββαλος 

Οὶ Ἑπιτὰφιοι τῶν Ιερῶν Ναῶν τῆς Πὸλεως Σητεὶας

  Ἱερὸς Καθεδρικὸς Ναὸς Ἁγὶας Ἁικατερὶνης Πολιοῦχου Σητεὶας. Ἱερὸς Ναὸς Ἁγὶου Γεωργὶου Σητεὶας. Ἱερὸς Ναὸς Ευαγγελισμοῦ τῆς Θεοτὸκου Σητεὶας. Ἱερὸς Προσκηνυματικὸς Ναὸς Ἁγὶων Κωνσταντὶνου καὶ Ἑλὲνης Σητεὶας. Φωτογραφίες Μιχάλης Κάββαλος 

Ο Άγιος Κυπριανός ο νέος οσιομάρτυρας 5 Ιουλίου

  Η καταπληκτική του τόλμη, έκανε πολλούς να τον νομίζουν για τρελό, αλλά αυτός, μ’ αυτόν τον τρόπο κατάφερε να πάρει το στεφάνι της αιώνιας δόξας. Ο Ιερομάρτυρας Κυπριανός γεννήθηκε από χριστιανούς γονείς, στο χωριό Κλειστό (ή Κλειτσός ή Κλητζός) των Άγραφων του τέως δήμου Κτημενίων. Ανατράφηκε με χριστιανοπρέπεια, έγινε μοναχός και αξιώθηκε του χαρίσματος της ιεροσύνης. Πήγε στο Άγιον Όρος και έμεινε στο κελλί του Αγίου Γεωργίου κοντά στο μοναστήρι Κουτλουμουσίου. Εκεί διέπρεψε στις αρετές και έγινε υπόδειγμα μεταξύ των πατέρων. Η καρδιά όμως του Κυπριανού, φλεγόταν από τον πόθο του μαρτυρίου, έτσι πήγε στη Θεσσαλονίκη και κήρυξε με καταπληκτική τόλμη μπροστά στον κριτή τον Χριστό. Προέτρεψε μάλιστα και τους εντός του κριτηρίου, και αυτόν τον ίδιο τον κριτή, να αρνηθούν το Μωάμεθ και ν’ ακολουθήσουν τον Χριστό. Τον πέρασαν για τρελό και τον έβγαλαν με τις κλωτσιές έξω από το κριτήριο. Αλλά ο διακαής πόθος του μαρτυρίου, έκανε τον Κυπριανό να πάει στην Κωνσταντινούπολη. Εκεί, αυθό...