Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Κυριακή μετά τα Χριστούγεννα

 ΚΥΡΙΑΚΗ ΜΕΤΑ ΤΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ (Ματθ. 2, 13-23)

†ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΝΙΚΟΠΟΛΕΩΣ ΜΕΛΕΤΙΟΥ


(Διασκευή ὁμιλίας στήν Παναγία τῶν Ξένων, στίς 28/12/1980)


1. Ὁ προφήτης Δαυΐδ

 

            Σήμερα ἡ Ἐκκλησία μας τελεῖ τή μνήμη δύο μεγάλων ἀνδρῶν. Τοῦ ἁγίου προφήτου Δαυΐδ καί τοῦ ἁγίου Ἰακώβου τοῦ ἀδελφοθέου.

Ὁ προφήτης Δαυΐδ ἔγινε βασιλεύς τοῦ Ἰσραήλ καί διεδέχθη τόν Σαούλ. Δέν ἐπεδίωξε ὁ ἴδιος τή Βασιλεία. Τόν ἐξέλεξε ὁ προφήτης Σαμουήλ καί τόν κατέστησε βασιλέα κατά φωτισμό, ἀποκάλυψη καί ἐντολή τοῦ Θεοῦ.

            Εἶναι φυσικό πώς ὅταν ἔγινε βασιλιάς, τό περιβάλλον τοῦ προηγουμένου βασιλέως, τοῦ Σαούλ, ζημιώθηκε. Γιατί πῆγε στήν ἄκρη ὅπως θά λέγαμε σήμερα. Καί περίμεναν τήν εὐκαιρία νά ὑπονομεύσουν τόν νέο βασιλιά. Καί ἡ εὐκαιρία δόθηκε. Ὁ ἄμυαλος γυιός τοῦ Δαυΐδ, ὁ Ἀβεσσαλώμ, γεμάτος ἀπό φιλοδοξία καί πόθο νά ἀναδειχθεῖ, δέν εἶχε τήν ὑπομονή νά περιμένει νά πεθάνει ὁ πατέρας του γιά νά τόν διαδεχθεῖ. Παρότι ἦταν βέβαιο πώς θά γινόταν αὐτός βασιλιάς σάν πρωτότοκος πού ἦταν. Καί σκέφθηκε νά κάνει ἐπανάσταση καί νά πετάξει, ποιόν; Τόν πατέρα του! Γιά νά γίνει πιό γρήγορα βασιλιάς.

            Πραγματικά ἔκανε ἐπανάσταση, πού φαινόταν πώς πέτυχε. Καί ὁ Δαυΐδ ξέροντας ὅτι ὁ Ἀβεσσαλώμ καί τό περιβάλλον του εἶχαν βάλλει στόχο νά τόν σκοτώσουν «πῆρε τά βουνά». Ἐκεῖ λοιπόν πού ἔτρεχε κυνηγημένος, ἕνας ἀπό τό περιβάλλον τοῦ Σαούλ, τοῦ προηγουμένου βασιλέως, πήγαινε ἀπό πίσω του, ἔπαιρνε χῶμα ἀπό τόν δρόμο, τό τίναζε στόν ἀέρα καί ἔλεγε: «Ἔτσι στάχτη νά γίνεις καί καπνός. Νά σέ πάρει ὁ ἀέρας». Καί καταριόταν συνεχῶς τόν προφήτη Δαυΐδ.

            Ἀκούοντας τά λόγια αὐτά οἱ ἄνθρωποι πού ἦταν μαζί του, γιατί δέν εἶχε φύγει μοναχός, τοῦ εἶπαν:

            -Ἐπίτρεψε μας νά πᾶμε νά τόν ἐξολοθρεύσουμε αὐτόν τόν ἄθλιο πού τολμάει νά σέ καταριέται.

            Ὁ Δαυΐδ τούς ἀπάντησε:

            -Ἀφεῖστε τον νά μέ βρίζει καί νά μέ καταριέται. Ἴσως, βλέποντας ὁ Θεός τήν ταπείνωσή μου καί τήν ὑπομονή μου, νά μέ λυπηθεῖ περισσότερο ἀπ' ὅτι θά μέ λυπόταν μέ διαφορετικές συνθῆκες.

            Καταλαβαίνετε ἀδελφοί τί βάθος ταπεινώσεως καί ἀνεξικακίας εἶχε ὁ προφήτης Δαυΐδ; Δέν ἐπέτρεψε μέ κανένα τρόπο νά κακοποιήσουν τόν ἄνθρωπο πού στή δυσκολότερη στιγμή τῆς ζωῆς του, τόν καταριόταν μέ τόν πιό προκλητικό καί ἀχρεῖο τρόπο. Γιατί λέμε μέ τόν πιό προκλητικό καί ἀχρεῖο τρόπο; Γιατί κάθε ἄνθρωπος πού ἔχει ἕνα ἴχνος ἀγάπης μέσα του, ὅταν ὁ ἄλλος δυστυχεῖ, τόν συμπονάει, λυπᾶται. Ἐκείνη τή στιγμή θίγεται ἡ καρδιά του. Καί ἀκριβῶς ὅταν ὁ ἄνθρωπος βρίσκεται σέ πόνο καί ἕνας ἄνθρωπος τόν καταδιώκει, τό παράπονό του ἐναντίον του γίνεται «βουνό». Ἀλλά ὁ ἅγιος προφήτης Δαυΐδ ἐπειδή προσπαθοῦσε νά καλλιεργεῖ τόν ἐσωτερικό του κόσμο μέ τίς ἀρετές καί ἰδιαίτερα μέ τήν πραότητα, τήν μακροθυμία, τήν ἀνεξικακία καί τήν ταπείνωση, οὔτε κἄν διανοήθηκε ὅτι εἶναι ἐπιτρεπτό νά κακοποιήσει αὐτόν τόν ἄνθρωπο.

Νά ἕνα ὡραῖο δίδαγμα ἀπό τή ζωή τοῦ προφήτη Δαυΐδ.

 

2. Ὁ ἅγιος Ἰάκωβος ὁ ἀδελφόθεος

 

            Ἄς ἔλθουμε τώρα στόν ἅγιο ἔνδοξο ἀπόστολο καί ἀδελφόθεο Ἰάκωβο. Τόν ὀνομάζουμε ἀδελφόθεο, ἐπειδή ἦταν γυιός τοῦ ἁγίου Ἰωσήφ τοῦ μνήστορος, ὁ ὁποῖος ἐθεωρεῖτο σύμφωνα μέ τό νόμο πατέρας τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ. Ὁ δίκαιος Ἰωσήφ ἀπό τήν προηγουμένη γυναίκα του, εἶχε ἑπτά ἴσως καί περισσότερα παιδιά. Εἶναι βέβαιο πώς εἶχε τέσσερα ἀγόρια καί τρία κορίτσια. Αὐτά λοιπόν, σάν ἀδέλφια πού ἦταν ἀπό τόν ἴδιο πατέρα καί ἀπό τήν ἴδια μητέρα, κάποια ἡμέρα συμφώνησαν μεταξύ τους καί εἶπαν: «Ὁ πατέρας μας ἔχει κάποια περιουσία. Ἡ Μαρία, ἡ Παναγία, στό σπίτι μας δέν ἔφερε τίποτα. Ἀπό αὐτή λοιπόν τήν περιουσία τοῦ πατέρα μας καί τῆς μάνας μας, γιατί νά πάρει ἔστω καί ἕνα μικρό κομμάτι ὁ Ἰησοῦς, ὁ ἀδελφός μας;»

            Καί συμφώνησαν μεταξύ τους, νά μοιράσουν τήν περιουσία τοῦ Ἰωσήφ καί νά ἀφήσουν τόν Χριστό ἔξω ἀπό τόν λογαριασμό.

            Ἀλλά ὁ ἅγιος Ἰάκωβος ὁ ἀδελφόθεος, ὅταν ἔμαθε τά σχέδια τῶν ἀδελφῶν του, ἐπαναστάτησε ἐναντίον τους καί μέ τήν ἀρετή του, τή σύνεσή του, τήν ἐξουσία πού εἶχε σάν πρωτότοκος, τό κύρος του, τούς ἐπέπληξε καί ματαίωσε τήν ἀπόφαση τους. Αὐτό εἶναι ἕνας λόγος ἀκόμα πού ὀνομάζεται «δίκαιος». Τό ὄνομα «δίκαιος» τοῦ εἶχε κολλήσει ἐκείνη τήν ἐποχή σάν παρατσούκλι. Ὅλοι τόν ἤξεραν περισσότερο ὡς δίκαιο παρά ὡς Ἰάκωβο.

            Βέβαια δέν ἦταν μόνο αὐτό πού ἔκανε ὁ ἅγιος Ἰάκωβος. Ἔκανε καί πάρα πολλά ἄλλα, τά ὁποῖα μᾶς διδάσκουν ἀλλά καί μᾶς ἐλέγχουν.

Ἀγαποῦσε πολύ τή νηστεία.

Δέν ἔφαγε ποτέ στή ζωή του ἔμψυχο. Μ’ ἄλλα λόγια οὔτε κρέας, οὔτε ψάρι. Τί ἔτρωγε; Λαχανικά.

Δέν ἤπιε ποτέ στή ζωή του οἰνοπνευματῶδες ποτό.

Ἀκόμη ἀγαποῦσε τήν προσευχή τόσο πολύ, ὥστε βρισκόταν συνεχῶς γονατιστός καί προσευχόμενος. Φυσικά ὅταν γονάτιζε, δέν ἔβαζε στό δάπεδο ἕνα μαλακό μαξιλαράκι μέ πούπουλα, γιά νά μή κακοπαθοῦν τά γόνατά του. Γονάτιζε κατευθεῖαν πάνω στό χῶμα καί στίς πέτρες. Γι' αὐτό τά γόνατά του εἶχαν γίνει ὅπως εἶναι τά γόνατα τῆς γκαμήλας.

            Μετά ὁ ἅγιος ἀδελφόθεος Ἰάκωβος ἔγινε ὁ πρῶτος πατριάρχης τῆς Ἱερουσαλήμ. Οἱ Ἑβραῖοι τόν κατεδίωξαν καί χωρίς νά ξέρουν πόσο βαθειά πίστευε στό Χριστό, μιά ἡμέρα τόν ἀνέβασαν σέ ἕνα πτερύγιο τοῦ ναοῦ τοῦ Σολομῶντος. Καί πιστεύοντας οἱ ἴδιοι, ὅτι ὁπωσδήποτε ὁ Χριστός εἶναι γυιός τοῦ Ἰωσήφ, τοῦ εἶπαν:

            -Ἐπιτέλους ἐσύ πού εἶσαι δίκαιος καί ψέμα δέν βγῆκε ἀπό τό στόμα σου ποτέ, πές μας τήν ἀλήθεια. Τίνος γυιός εἶναι ὁ Χριστός;

Περίμεναν νά τούς πεῖ ὅτι «εἶναι γυιός τοῦ πατέρα μου». Ὁπότε καί αὐτοί θά ἔλεγαν στόν κόσμο πού εἶχε μαζευτεῖ ἀπό κάτω: «Νά τό ἀκούσατε; Γυιός τοῦ Ἰωσήφ εἶναι ὁ Χριστός. Τί ἔχει παραπάνω ἀπό μᾶς; Τί τόν πιστεύετε;»

Ὅμως ὁ ἅγιος Ἰάκωβος ὁ ἀδελφόθεος, πάνω ἀπό τό πτερύγιο τοῦ ναοῦ, ἀντί νά τούς ἀπαντήσει τούς ρώτησε:

            -Τί μέ ρωτᾶτε γιά τόν Υἱό τοῦ Θεοῦ; Αὐτός κάθεται ἐκ δεξιῶν τοῦ Πατρός.

            Μόλις εἶπε αὐτά τά λόγια τόν γκρέμισαν κάτω προφανῶς γιά νά τόν σκοτώσουν. Ἔτσι ὁ ἅγιος Ἰάκωβος ὁ ἀδελφόθεος, γέρος ἄνθρωπος ἦταν, βρέθηκε πεσμένος ἀπό τήν στέγη τοῦ ναοῦ κάτω. Καί ἀσφαλῶς δέν θά εἶχε μείνει χωρίς πληγές καί τραύματα. Παρόλα αὐτά, ἀμέσως γονάτισε καί ἄρχισε νά παρακαλεῖ τόν Θεό γιά κείνους πού τόν γκρέμισαν, νά μήν τούς ὑπολογίσει τήν ἁμαρτία ἀλλά νά τούς συγχωρήσει. Τότε ἕνας Ἑβραῖος πού ἦλθε σέ συναίσθηση, τούς εἶπε:

            -Βρέ ταλαίπωροι, ποιόν κυνηγᾶτε; Αὐτός προσεύχεται γιά σᾶς.

            Ἀλλά ἕνας ἄλλος ἔδωσε μία μέ ἕνα κόπανο στόν ἅγιο Ἰάκωβο καί τόν τελείωσε. Καί ἔτσι ὁ ἀδελφός τοῦ Κυρίου παρέδωσε τό πνεῦμα του στόν Θεό καί ἁγίασε.

 

3. Ἡ ἀξία τῶν πνευματικῶν ἀρετῶν

 

            Ἀπό τό παράδειγμα τοῦ ἁγίου Ἰακώβου τοῦ ἀδελφοθέου, ἄς προσέξουμε ἰδιαιτέρως ἕνα σημεῖο. Εἴπαμε ὅτι νήστευε καί προσευχόταν πολύ. Δύσκολα βρίσκει κανείς ἄνθρωπο πού νά νήστευε καί νά προσευχόταν τόσο πολύ. Τί σημασία ἔχει αὐτό γιά μᾶς;

Ἡ νηστεία καί ἡ προσευχή εἶναι ἡ αὔξηση τῆς ψυχῆς.

Χωρίς νηστεία καί προσευχή ἡ ψυχή δέν αὐξάνει, δέν μεγαλώνει, δέν πλουτίζει, δέν ὀμορφαίνει μέ τίς πνευματικές ἀρετές. Ἡ νηστεία καί ἡ προσευχή εἶναι τό λίπασμα πού τρέφει ὅλες ἀνεξαιρέτως τίς ἀρετές.

Ἔχουμε ἕνα φυτό, ἄν δέν τοῦ ρίξεις νερό καί λίπασμα δέν μεγαλώνει.

Ἔχουμε ἕνα ζῶο. Ἄν δέν τό θρέψεις δέν μεγαλώνει.

Ἔχουμε τόν ἄνθρωπο, ἄν δέν τόν περιποιηθεῖς δέν μεγαλώνει.

Ἔχουμε τήν ψυχή. Ἄν δέν τήν θρέψεις κατάλληλα μέ τίς πνευματικές ἀρετές δέν μεγαλώνει.

            Ἐρώτημα: Εἴδατε ποτέ ἄνθρωπο νά αὐξάνει στίς ἀρετές μέ τό φαΐ, μέ τήν διασκέδαση, μέ τήν φιλοχρηματία, μέ τήν ἀνάπαυση, μέ τό νά εἶναι ὑποδουλωμένος σέ κάποιο πάθος;

            Αὐτά πράγματα ὄχι μόνο δέν αὐξάνουν τίς ἀρετές, ἀλλά καί τίς ἐξαφανίζουν. Στήν καλύτερη περίπτωση ὅταν ὁ ἄνθρωπος δέν νηστεύει καί ἁπλά δέν ἀφήνει τόν ἑαυτό του νά γίνει δοῦλος τῆς φιλοχρηματίας καί τῆς φιληδονίας, τότε τό μόνο πού πετυχαίνει εἶναι ὅτι δέν πηγαίνει πρός τά «κάτω». Αὐτό βέβαια δέν σημαίνει ὅτι ἔχει ἀγάπη.

Ἀγάπη εἶναι ἡ θυσία γιά τόν ἄλλο. Μία μητέρα γιατί ἔχει ἀγάπη; Καί γιατί γίνεται αἰσθητή ἡ ἀγάπη της στό παιδί της; Ἐπειδή γιά τό παιδί της κάνει θυσία. Παράδειγμα: Ἔχει κάτι, μιά καραμέλλα πεῖτε. Καί ἐπειδή βλέπει ὅτι τό παιδί της τήν θέλει τοῦ τή δίνει καί μένει νηστική. Ἅμα ἡ μάνα ἔχει κάτι καί τρώει καί δέν δίνει τοῦ παιδιοῦ της πού πεινάει, καταλαβαίνει τό παιδί ἀγάπη; Χωρίς θυσία εἶναι ποτέ δυνατόν νά γίνει αἰσθητή ἡ ἀγάπη;

            Χωρίς θυσία γιά τήν δόξα καί γιά τό θέλημα τοῦ Θεοῦ, εἶναι ποτέ δυνατόν νά γίνει «αἰσθητή καί ἀντιληπτή» στό Θεό ἡ ἀγάπη μας πρός αὐτόν; Καί ἄν παραμερήσουμε τή θυσία τῆς νηστείας καί τῆς προσευχῆς γιά χάρη τοῦ Θεοῦ, ποιά ἄλλη θυσία θά κάνουμε γι' αὐτόν; Ἡ μεγαλύτερη καί ἡ καλύτερη θυσία γιά τήν ἀγάπη τοῦ Θεοῦ εἶναι αὐτή.

            Ὁ ἅγιος ἀπόστολος Ἰάκωβος ὁ ἀδελφόθεος, μαζί μέ τίς δύο αὐτές ἀρετές καλλιέργησε ὅλες τίς πνευματικές ἀρετές σέ τέτοιο βαθμό, ὥστε οἱ ἅγιοι δώδεκα ἀπόστολοι τόν ἐξέλεξαν πρῶτο πατριάρχης τῆς Ἱερουσαλήμ καί τόν ἔκαναν ἀρχηγό τους. Αὐτό τό βλέπουμε στό ἱερό βιβλίο: «Πράξεις τῶν ἀποστόλων» καί ἰδίως στή Σύνοδο τῶν ἁγίων ἀποστόλων πού εἶναι ὁλοφάνερο ὅτι ὁ ἅγιος καί δίκαιος Ἰάκωβος ὁ ἀδελφόθεος ἡγεμόνευε. Ξέρετε τί μεγάλη τιμή εἶναι νά ἡγεμονεύει στούς ἀποστόλους, χωρίς νά τόν ἔχει καταστήσει ὁ Χριστός ἕνα ἐκ τῶν δώδεκα; Καί νά τόν σέβεται ὁ ἅγιος καί πανεύφημος ἀπόστολος Πέτρος, πρός τόν ὁποῖο ὁ Χριστός εἶχε πεῖ, «Σύ εἶσαι ὁ Πέτρος καί ἐπί ταύτην τήν πέτραν, δηλαδή πάνω σου, θά οἰκοδομήσω τήν Ἐκκλησία;» Καί τόν εἶχε ὀνομάσει ὁ Χριστός πρῶτο καί ἀρχηγό;

Ἄς ἀγαπήσουμε καί ἐμεῖς τήν θυσία καί τίς πνευματικές ἀρετές γιά νά προκόψουμε στήν κατά Χριστόν ζωήν ὅπως οἱ ἅγιοι καί δίκαιοι Δαυΐδ ὁ προφήτης καί βασιλεύς καί ὁ ἅγιος καί δίκαιος Ἰάκωβος ὁ ἀδελφόθεος. Ἀμήν.

Πηγή Ιερά Μονή Προφήτου Ηλιού Πρεβέζης

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Μὲ Δέουσα Λαμπρότητα ἡ Μεγάλη Δεσποτικὴ ἑορτὴ τῶν Θεοφανείων εἰς τὴν ἐνορίαν Ἁγίου Γεωργίου Τουρτούλων Σητείας

 « Ἐπεφάνης σήμερον τῇ οἰκουμένῃ, καί τὸ φῶς σου Κύριε, ἐσημειώθη ἐφ᾽ ἡμᾶς, ἐν ἐπιγνώσει ὑμνούντάς σε· Ἦλθες, ἐφάνης, τό Φῶς τὸ ἀπρόσιτον».  Μὲ Δέουσα Λαμπρότητα καὶ Πλῆθος Πιστῶν ἑορτάστηκε ἡ Μεγάλη Δεσποτικὴ ἑορτὴ τῶν Θεοφανείων τοῦ Κυρίου καὶ Θεοῦ καὶ Σωτῆρος ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ εἰς τὸν Ἱερὸν Ναὸν Κοιμήσεως τῆς Θεοτόκου ἐνορίας Ἁγίου Γεωργίου Τουρτούλων Σητείας. Τὴν Δευτέρα 6 Ἰανουαρίου 2025 τελέστηκε ἡ Ἀκολουθία τοῦ Ὄρθρου, ἡ Θεία Λειτουργία τοῦ ἐν Ἁγίοις Πατρὸς ἡμῶν Βασιλείου Ἀρχιεπισκόπου καὶ Καισαρείας της Καππαδοκίας Οὐρανοφάντορος τοῦ Μεγάλου καὶ ἐν Συνεχείᾳ ἡ Ἀκολουθία τοῦ Μεγάλου Ἁγιασμοῦ.  Φωτογραφίες Μιχάλης Κάββαλος 

To Oδοιπορικό της Μεγάλης Εβδομάδος στη Σητεία

  To Oδοιπορικό της Μεγάλης Εβδομάδος, μια ιστορική αναδρομή με δρώμενα της Σητείας. Μια παραγωγή από το STUDIOVAI του Sitia FM 95,5 MHz. Η εβδομάδα πριν το Πάσχα ονομάστηκε Μεγάλη από τους πρώτους κιόλας χριστιανικούς αιώνες κι αυτό γιατί, όπως μας εξηγεί ο Αγ. Ιω. ο Χρυσόστομος, μεγάλα και κοσμοσωτήρια γεγονότα συνέβησαν στη διάρκειά της. Κέντρο αυτών των γεγονότων είναι βεβαίως τα άγια και άχραντα Πάθη, η θεόσωμη Ταφή και η ένδοξη Ανάσταση του Κυρίου. Για τη διευκόλυνση των πιστών οι ακολουθίες της Μ. Εβδομάδας τελούνται αντίστροφα του κανονικού, δηλ. οι Όρθροι τελούνται το απόγευμα και οι Εσπερινοί το πρωί. Παλαιότερα οι όρθροι τελούνταν λίγο μετά τα μεσάνυχτα, όμως η ώρα αυτή δεν ήταν κατάλληλη για την προσέλευση των πιστών. Έτσι λοιπόν σήμερα οι ιερές ακολουθίες τελούνται ως εξής: Κυριακή Βαΐων απόγευμα                 : Όρθρος Μ. Δευτέρας Μ. Δευτέρα πρωί                      ...

Ἡ Μεγάλη Δεσποτικὴ ἑορτὴ τῆς Παγκοσμίου Ὑψώσεως τοῦ Τιμίου καὶ Ζωοποιοῦ Σταυροῦ εἰς τὴν ἐνορίαν Ἁγίου Γεωργίου Τουρτούλων Σητείας

 « Σῶσον Κύριε τὸν λαόν σου, καὶ εὐλόγησον τὴν κληρονομίαν σου, νίκας τοῖς Βασιλεῦσι, κατὰ βαρβάρων δωρούμενος, καὶ τὸ σὸν φυλάττων, διὰ τοῦ Σταυροῦ σου πολίτευμα». Στὶς 14 Σεπτεμβρίου ἡ Ἐκκλησία μας ἑορτάζει τὴν Μεγάλη Δεσποτικὴ ἑορτὴ τῆς Παγκοσμίου Ὑψώσεως τοῦ Τιμίου καὶ Ζωοποιοῦ Σταυροῦ. Τὴν Κυριακὴ 14 Σεπτεμβρίου 2025 τελέστηκε ἡ Ἀκολουθία τοῦ Ὄρθρου, ἡ Τελετὴ τῆς Ὑψώσεως τοῦ Τιμίου Σταυροῦ, Ἀρτοκλασία καὶ ἐν Συνεχείᾳ ἡ Θεία Λειτουργία εἰς τὸν Ἱερὸν Ναὸν Ἁγίου Γεωργίου στὸ Χωριὸ Ἅγιος Γεώργιος Τουρτοῦλοι Σητείας. Φωτογραφίες Μιχάλης Κάββαλος  

Οἱ Ἁγίες Ἀγάπη, Εἰρήνη καὶ Χιονὶα οἱ Μάρτυρες 16 Απριλίου

  Οἱ Ἁγίες Ἀγάπη, Εἰρήνη καὶ Χιονὶα μαρτύρησαν ἐπὶ αὐτοκράτορος Διοκλητιανοῦ (284 – 305 μ.Χ.) στὴ Θεσσαλονίκη, τὸ ἔτος 304 μ.Χ. Στὸ Συναξάρι μαρτυρεῖται ὅτι οἱ τρεῖς ἀδελφές, πιθανῶς ἐνεργὰ μέλη μιᾶς ἀδελφότητας νέων Χριστιανῶν μὲ πλούσια βιβλιοθήκη, κατέφυγαν ἀμέσως μετὰ τὴν ἔναρξη τοῦ διωγμοῦ σὲ ὑψηλὸ ὄρος πλησίον τῆς Θεσσαλονίκης, πιθανῶς τὸ Χορτιάτη, ἀφοῦ ἔκρυψαν στὸ σπίτι τους τὰ βιβλία. Ἡ Ἀγάπη καὶ ἡ Χιονία, μετὰ ἀπὸ ἐντολὴ τοῦ διοικητοῦ Δουλκιτίου, ρίχθηκαν στὴν πυρά. Ἡ Ἁγία Εἰρήνη κλείσθηκε σὲ πορνεῖο, ἀλλὰ κανένας δὲν τόλμησε νὰ τὴν ἐνοχλήσει. Ὁδηγήθηκε καὶ αὐτὴ στὸν διὰ πυρᾶς θάνατο. Τὰ ἱερὰ λείψανα ποὺ ἀπέμειναν ἀπὸ τὴν πυρὰ συνελέγησαν ἀπὸ εὐλαβεῖς Χριστιανοὺς καὶ ἐνταφιάσθηκαν δυτικὰ τῆς πόλεως, σὲ μικρὴ ἀπόσταση ἀπὸ τὰ τείχη. Ἐκεῖ ἀνεγέρθηκε ἕνας ναΐσκος στὴν ἀρχή, ποὺ ἀργότερα ἔγινε μεγαλύτερος. Στὶς Διηγήσεις τῶν Θαυμάτων τοῦ Ἁγίου Δημητρίου ἀναφέρεται ὡς τὸ «σεβάσμιον τέμενος» τῶν τριῶν Ἁγίων Μαρτύρων Χιονίας, Εἰρήνης καὶ Ἀγάπης. Πηγή  https://www.synaxarion.g...

Κυριακὴ τῶν Βαΐων στὸν Ἱερὸ Καθεδρικὸ Ναὸ Ἁγίας Αἰκατερίνης Πολιούχου Σητείας

  Κυριακὴ τῶν Βαΐων 13 Ἀπριλίου 2025 εἷς τὸν Ἱερὸ Καθεδρικὸ Ναὸ Ἁγίας Αἰκατερίνης Πολιούχου Σητείας ἱερουργοῦντος τοῦ Σεβασμιωτάτου Ποιμενάρχου μας Μητροπολίτου Ἰεραπύτνης καὶ Σητείας κ.κ. Κυρίλλου. 

Οἱ Ἅγιοι Ἀρίσταρχος, Πούδης καὶ Τρόφιμος οἱ Ἀπόστολοι ἐκ τοὺς ἑβδομήκοντα 14 Απριλίου

  Οἱ Ἅγιοι Ἀπόστολοι Ἀρίσταρχος, Πούδης καὶ Τρόφιμος ἀνῆκαν στὸν κύκλο τῶν Ἑβδομήκοντα Ἀποστόλων († 4 Ἰανουαρίου) τοῦ Κυρίου μας Ἰησοῦ Χριστοῦ. Γιὰ τὸν Ἀπόστολο Ἀρίσταρχο ἀναφέρεται στὶς Πράξεις τῶν Ἀποστόλων ὅτι ἦταν Μακεδόνας καταγόμενος ἀπὸ τὴ Θεσσαλονίκη καὶ κατὰ πᾶσα πιθανότητα Ἰουδαῖος. Ὁπωσδήποτε ὁ Ἀπόστολος Ἀρίσταρχος ὑπῆρξε ἀπὸ τοὺς πρώτους μαθητὲς τοῦ Ἀποστόλου Παύλου στὴ Θεσσαλονίκη, ὁ ὁποῖος καὶ τὸν μνημονεύει στὶς πρὸς Κολοσσαεῖς καὶ Φιλήμονα ἐπιστολές του. Ὁ Ἀπόστολος Ἀρίσταρχος ᾖλθε στὴν Ἔφεσο κομίζοντας χάρη τῶν Χριστιανῶν τῶν Ἱεροσολύμων τὴ «λογία». Τὸ προϊὸν τοῦ ἐράνου ἔφεραν οἱ Γάιος, Σεκοῦνδος καὶ Ἀρίσταρχος. Ἀπὸ τότε ὁ Ἀρίσταρχος ἔγινε ἀχώριστος σύντροφος τοῦ Ἀποστόλου Παύλου ὡς τὴ Ρώμη. Τὸν Ἀπόστολο Ἀρίσταρχο τὸν συναντοῦμε καὶ στὸ 19ο κεφάλαιο τῶν Πράξεων, ὅπου ὁ Εὐαγγελιστὴς Λουκᾶς περιγράφει μὲ ἐξαιρετικὴ ζωηρότητα τὰ ἐπεισόδια τῆς Ἐφέσου. Ὁ ἀργυροκόπος Δημήτριος εἶχε χολωθεῖ ἀπὸ τὴ μεταστροφὴ τῶν κατοίκων τῆς Ἐφέσου πρὸς τὴ νέα πίστη καὶ γι’ αὐτὸ ξεσήκωσε ...

Ο ΟΣΙΟΣ ΙΩΣΗΦ Ο ΓΕΡΟΝΤΟΓΙΑΝΝΗΣ ΚΑΙ Η ΑΝΑΚΑΙΝΙΣΗ ΤΗΣ ΜΟΝΗΣ

Ο Ιωάννης Βιτσέντζος ή Γεροντογιάννης γεννήθηκε στο ημιερειπωμένο Μονύδριο του Τιμίου Προδρόμου Καψά το 1799. Στα ερειπωμένα κελλιά της άγονης και απόμονωμένης περιοχής είχαν μεταβεί οι ευσεβείς και ενάρετοι γονείς του Εμμανουήλ και Ζαμπία λόγω τουρκικής επιδρομής. Αργότερα, όταν ησύχασε η κατάσταση, διέμειναν μόνιμα στο χωριό Λιθίνες. Όταν ήρθε σε νόμιμη ηλικία νυμφεύθηκε την κυνηγημένη από τους Τούρκους Καλλιόπη από την οικογένεια των Γεροντάκηδων ή Γεροντήδων, η οποία ζούσε κρυμμένη και εκείνη στα νοτιοανατολικά παράλια, φοβούμενη μήπως έχει την ίδια τύχη που είχε η μοναδική αδελφή της, η οποία αυτοκτόνησε για να μην ατιμασθεί από ένα Τούρκο που είχε ενδιαφερθεί έντονα γι’ αυτήν. Γι’ αυτό και η Καλλιόπη στάλθηκε από τους γονείς της στις ερημικές ακτές της περιοχής, κοντά στην έρημη τότε Μονή Καψά και τελικά νυμφεύθηκε τον Γεροντογιάννη, με τον οποίο απέκτησε τέσσερα παιδιά, τρεις κόρες κι ένα γιο. Ο Γεροντογιάννης ήταν ατίθασος, αλλά ιδιαίτερα ευσεβής. Πολλές φορές είχε γίνει στόχασ...

Ὁ Ἅγιος Διονύσιος ὁ Ἀρεοπαγίτης 3 Οκτωβρίου

  Καταγόταν ἀπὸ τὴν πόλη τῶν Ἀθηνῶν. Ἔζησε καὶ μαρτύρησε τὰ χρόνια ποὺ αὐτοκράτορας ἦταν ὁ Δομετιανός. Διακρίθηκε γιὰ τὴ φιλοσοφική του κατάρτιση καὶ τὴν βαθιά του καλλιέργεια. Ἀρχικὰ ἦταν εἰδωλολάτρης καὶ μέλος τῆς Βουλῆς τοῦ Ἀρείου Πάγου. Τὸ κήρυγμα ὅμως τοῦ Ἀποστόλου Παύλου ἄγγιξε τὴν παιδευμένη καὶ εὐαίσθητη ψυχή του καὶ βαπτίσθηκε. Ἀργότερα διαδέχθηκε στὸν ἐπισκοπικὸ θρόνο τῶν Ἀθηνῶν τὸν εὐσεβῆ Ἰερόθεο. Ὑπῆρξε συγγραφέας πλήθους θεολογικῶν συγγραμμάτων. Ἐπιβραβεύθηκε ἀπὸ τὸ θεὸ γιὰ τὴ χριστιανική του δράση μὲ τὸ χάρισμα νὰ ἐπιτελεῖ θαύματα. Περιόδευσε σὲ πολλὰ μέρη τῆς Δύσης, ὅπου κήρυξε τὸν εὐαγγελικὸ λόγο καὶ ἑρμήνευσε τὶς ἱερὲς γραφές. Ὅταν ἔφθασε στὸ Παρίσι συνελήφθη καὶ ἀργότερα ἀποκεφαλίσθηκε. Μαζί του μαρτύρησαν καὶ δυὸ μαθητές του, ὁ Ρουστικὸς καὶ ὁ Ἐλευθέριος. Ὁ ἡγεμόνας τῆς περιοχῆς ἔδωσε ἐντολὴ νὰ μὴ θάψει κανεὶς τὰ ἅγια λείψανα τῶν μαρτύρων, ὅμως κάποιοι χριστιανοὶ τὰ φύλαξαν καὶ ὅταν δὲν ὑπῆρχε πλέον φόβος τὰ ἐνταφίασαν μὲ τιμές. Πηγή  https://www.synaxarion....

Μὲ ἰδιαίτερη Λαμπρότητα Πανηγύρισε ὁ Ι.Ν Παναγίας Πρωτοσεπτεμβριανὴς εἰς τὴν ἐνορίαν Ἁγίου Γεωργίου Τουρτούλων Σητείας

 «Χαῖρε κεχαριτωμένη θεοτόκε παρθένε, λιμὴν καὶ προστασία τοῦ γένους τῶν ἀνθρώπων· ἐκ σοῦ γὰρ ἐσαρκώθη ὁ λυτρωτὴς τοῦ κόσμου· μόνη γὰρ ὑπάρχεις μήτηρ καὶ παρθένος, ἀεὶ εὐλογημένη καὶ δεδοξασμένη, πρέσβευε Χριστῷ τῷ Θεῷ, εἰρήνην δωρήσασθαι πάσῃ τῇ οἰκουμένῃ». Μὲ Δέουσα καὶ Πανευφρόσυνη Λαμπρότητα Πανηγύρισε ὁ Ἱερὸς Ναὸς Παναγίας Πρωτοσεπτεμβριανὴς εἰς τὸν Οἰκισμὸν Σωτῆρα ἐνορίας Ἁγίου Γεωργίου Τουρτούλων Σητείας. Τὴν Δευτέρα 1 Σεπτεμβρίου ἐπὶ τῇ ἐλεύσῃ τοῦ Νέου ἐνιαυτοῦ της Χριστότητος τοῦ Κυρίου καὶ ἐπὶ τῇ Ἱερὰ Σύναξη τῆς Παναγίας τῆς Παμμακαρίστου τελέστηκε ἡ Ἀκολυθία τοῦ Ὄρθρου, μετὰ Ἀρτοκλασίας καὶ ἐν Συνεχείᾳ ἡ Πανηγυρικὴ Θεία Λειτουργία καὶ ἡ Ἀκολουθία τοῦ Ἁγιασμοῦ ἐπὶ τῇ Εἰσόδῳ εἰς τὸ Νέον Ἐκκλησιαστικὸν Ἔτος.  Φωτογραφίες Μιχάλης Κάββαλος 

Ευαγγέλιο Κυριακής 5 Ιανουαρίου 2025 – Κυριακή προ των Φώτων

  Κατά Μάρκον (α΄ 1 – 8) Ἀρχὴ τοῦ εὐαγγελίου Ἰησοῦ Χριστοῦ, υἱοῦ τοῦ Θεοῦ. Ὡς γέγραπται ἐν τοῖς προφήταις, ἰδοὺ ἐγὼ ἀποστέλλω τὸν ἄγγελόν μου πρὸ προσώπου σου, ὃς κατασκευάσει τὴν ὁδόν σου ἔμπροσθέν σου· φωνὴ βοῶντος ἐν τῇ ἐρήμῳ, ἑτοιμάσατε τὴν ὁδὸν Κυρίου, εὐθείας ποιεῖτε τὰς τρίβους αὐτοῦ, ἐγένετο Ἰωάννης βαπτίζων ἐν τῇ ἐρήμῳ καὶ κηρύσσων βάπτισμα μετανοίας εἰς ἄφεσιν ἁμαρτιῶν. Καὶ ἐξεπορεύετο πρὸς αὐτὸν πᾶσα ἡ Ἰουδαία χώρα καὶ οἱ Ἱεροσολυμῖται, καὶ ἐβαπτίζοντο πάντες ἐν τῷ Ἰορδάνῃ ποταμῷ ὑπ᾿ αὐτοῦ ἐξομολογούμενοι τὰς ἁμαρτίας αὐτῶν. Ἦν δὲ ὁ Ἰωάννης ἐνδεδυμένος τρίχας καμήλου καὶ ζώνην δερματίνην περὶ τὴν ὀσφὺν αὐτοῦ, καὶ ἐσθίων ἀκρίδας καὶ μέλι ἄγριον. Καὶ ἐκήρυσσε λέγων· ἔρχεται ὁ ἰσχυρότερός μου ὀπίσω μου, οὗ οὐκ εἰμὶ ἱκανὸς κύψας λῦσαι τὸν ἱμάντα τῶν ὑποδημάτων αὐτοῦ. Ἐγὼ μὲν ἐβάπτισα ὑμᾶς ἐν ὕδατι, αὐτὸς δὲ βαπτίσει ὑμᾶς ἐν Πνεύματι Ἁγίῳ.   Ἀπόδοση στη νεοελληνική: Ἡ ἀρχὴ τοῦ εὐαγγελίου τοῦ Ἰησοῦ Χριστοῦ τοῦ υἱοῦ τοῦ Θεοῦ ἔγινε σύμφωνα μὲ ἐκεῖνο ποὺ εἶναι γραμμένον εἰς ...