Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Ο Απόστολος Παύλος και η Κρήτη

 

Ο Χριστός «σημάδεψε» την Κρήτη, την καθηγίασε και την κατέστησε αγιοτόκον και ηρωοτόκον. Η Κρήτη των θρύλων και των παραδόσεων, η Κρήτη η εκατόμπολις και θαλασσοκράτειρα, με τον πανάρχαιο και ένδοξο μινωικό πολιτισμό, μεταμορφώνεται σε χριστιανική και αναδεικνύει πλήθος αγίων μαρτύρων, οσίων, αναχωρητών και ερημιτών.


Οργανο της θείας βουλήσεως για την εδραίωση της χριστιανικής αλήθειας στην Κρήτη υπήρξε ο απόστολος Παύλος, ο οποίος όρισε τον Τίτο πρώτο επίσκοπο αυτής. Ο Τίτος ήταν ακόλουθος και συνεργός του Παύλου στο κήρυγμα του Ευαγγελίου, καθώς και ο Τιμόθεος, και είχε πατρίδα την Κρήτη, καταγόμενος εκ της βασιλικής οικογένειας του Μίνωος, σύμφωνα με τον Ζηνά που έγραψε τον βίο του (βλ. Συναξαρ. 25 Αυγούστου). Αυτός επρόκειτο να υλοποιήσει το όραμα του Παύλου για την ευρύτερη διάδοση του Ευαγγελίου στην Κρήτη, τη σύσταση Επισκόπων και τη στελέχωση της εν Κρήτη Εκκλησίας από ικανούς επισκόπους και πρεσβυτέρους.


Ο Παύλος φιλοξενήθηκε στην Κρήτη, προφανώς κατά θεία οικονομία, όταν κατά το ταξίδι του στη Ρώμη ταλαιπωρήθηκε αφάνταστα επί δεκατέσσερις ημέρες και νύχτες και εκινδύνευσαν οι επιβαίνοντες στο πλοίο κατά το φοβερό εκείνο ναυάγιο. Με χαρά και αισιοδοξία αντίκρισαν τα Νότια της Κρήτης και προσάραξαν στους Καλούς Λιμένες, μέχρι να περάσει η μεγάλη κακοκαιρία. Έτσι είχε την ευκαιρία ο Παύλος να γνωρίσει την περιοχή αυτή και να επισκεφθεί την περίφημη πόλη Λασαία, που τώρα βλέπουμε μόνο τα ερείπια της, αλλά θαυμάζουμε τους ανεκτίμητους θησαυρούς από τους τάφους των βασιλέων της, όπως μας τις παρουσίασαν οι ανασκαφές των τελευταίων χρόνων. Ο Παύλος επέμενε να παραμείνουν περισσότερο στην Κρήτη, λόγω της κακοκαιρίας, αλλά έβρισκε αντίδραση από τον πλοιοκτήτη, ο οποίος φοβόταν μήπως καταστραφεί το φορτίο. (Πραξ. κζ’-κη’,10).


Ο Παύλος συγκινημένος αποχωρεί από την Κρήτη, χωρίς τη θέληση του, μπροστά στην επιμονή του κυβερνήτη του πλοίου και των συνεπιβαινόντων σ’ αυτό. Φαίνεται όμως στη συνέχεια πόσο δίκιο είχε, καθόσον λίγο μετά την αναχώρηση τους, και πριν ακόμη διέλθουν το ακρωτήριο Μάταλα, ξεσπά στο πλοίο ισχυρός ανεμοστρόβιλος και βορειοανατολικός τυφώνας, ο φοβερός «Ευροκλείδων», που ερχόταν ορμητικά από το όρος των θεών Ίδη.


Μακριά αντίκριζαν με καρδιοχτύπι το νησάκι Κλαύδη (Γαύδος) και αποκόμιζαν μια αμυδρά ελπίδα να προσορμίσουν σ’ αυτό, αν εκεί τους οδηγούσε ο άνεμος. Η όλη τους πορεία μέχρι τη Ρώμη ήταν περιπετειώδης και άκρως επικίνδυνη. Όμως ο Παύλος τους ενεθάρρυνε, ότι όλοι τους θα εσώζονταν, καθώς τον διαβεβαίωσε ο Χριστός ή ο άγγελος. Τους παρέθεσε μάλιστα τροφή για ενίσχυση των δυνάμεων τους. (Βλ. Joseph Holzner, Παύλος, Μεταφρ. τ. Αρχιεπ. Ιερώνυμου Α, έκδ. 16Η, Αθήνα 2001, σελ. 401 κ.ε.)


Οι Καλοί Λιμένες μας φέρουν στη σκέψη την παρουσία και τα πρώτα βήματα του Παύλου στην Κρήτη. Ήταν η πύλη εισόδου του Αποστόλου σ’ αυτήν, από όπου ο Τίτος θα άρχιζε το ιεραποστολικό του έργο. Το λιμάνι αυτό ήταν ένας πλατύς κόλπος που το έκλειναν δύο νησιά, όπου το ένα μέχρι και σήμερα έχει ένα εκκλησάκι του Αγίου Παύλου. Η παρουσία του Παύλου στα νότια της Κρήτης είχε μια ιδιαίτερη σημασία. Από εκεί αναπτύσσονται έντονα οι δραστηριότητες της Εκκλησίας, τοποθετείται ο Τίτος πρώτος Επίσκοπος Κρήτης στη Γόρτυνα, η οποία αναδεικνύεται σε Μητρόπολη της Μεγαλονήσου. Ο Τίτος είχε να επιτελέσει υψηλό έργο και μεγάλη αποστολή. Η Εκκλησία της Κρήτης ήταν πολύ νέα και δεν είχε ούτε καλή διάρθρωση ούτε πρεσβυτέριο. Οι ευρισκόμενοι εκεί Εβραίοι μισοχριστιανοί είχαν μετατρέψει τη θρησκεία σε επιχείρηση (Τιτ. α’ 11).


Ο Τίτος ήταν ο πλέον κατάλληλος για την καλή οργάνωση της Εκκλησίας της Κρήτης. Είχε αποσταλεί στα Ιεροσόλυμα από τον θείο του, ανθύπατο Κρήτης, για να εξαγγείλει όσα θαυμαστά θα άκουε και θα έβλεπε περί του Δεσπότου Χριστού. Εκεί ο Τίτος άκουσε για τη γέννηση του Χριστού, είδε τα θαύματα του, τα Πάθη, την Ταφή και την Ανάσταση, τη θεία Ανάληψη, την επιδημία του Πανάγιου Πνεύματος στους Αποστόλους και συναριθμείται στους 3.120 που πίστευσαν στον κύριο κατά τη διδασκαλία του Πέτρου (Συναξ. 25 Αυγούστου).

Ο Παύλος με επιστολή του καθοδηγεί τον Τίτο για την αποστολή και το έργο του. Ο Τίτος και ο Τιμόθεος είναι αντιπρόσωποι του Παύλου και ενεργούν σύμφωνα με την εντολή του.


Εκείνοι δικάζουν και διορίζουν πρεσβυτέρους και διακόνους. Υπάρχει το συμβούλιο των πρεσβυτέρων που λέγονται «επίσκοποι», από όπου αργότερα προέρχεται το επισκοπικό αξίωμα. Μέχρι τότε δεν υπήρχαν μόνιμοι επίσκοποι. Ο Παύλος δεν είχε δώσει ολοκληρωτική αυτονομία στις Εκκλησίες. Ο ίδιος αποτελεί τον ανώτερο πνευματικό ποιμένα, τον υπεράνω όλων Επίσκοπο της Εκκλησίας του Χριστού. Όλα εξακολουθούσαν να είναι «ιεραποστολή».


Ιεραποστολικά ενεργούσαν τότε ο Τίτος και ο Τιμόθεος. Δεν υπήρχαν ακόμη οι επισκοπικές περιφέρειες. Έτσι και ο Τίτος ενεργεί κατ’ εξουσιοδότηση και εντολή του Παύλου (Βλ. Παύλος, σελ. 472 κ.ε.). ο Παύλος επισημαίνει στον Τίτο, μεταξύ άλλων, να λάβει υπόψη του την ιδιαιτερότητα που υπάρχει στην Κρήτη και να διορθώσει τα κακώς έχοντα. Αναφέρει τον χαρακτηρισμό του Επιμενίδη: «Κρήτες αεί ψεύσται, κακά θηρία, γαστέρες αργαί». «Η μαρτυρία αύτη εστίν αληθής» (Τιτ., 12, 13).


Δεν πρωτοείπε ο Παύλος τη φράση αυτή. Είναι του Επιμενίδη του Κρητός και την επαναλαμβάνει για να προσέχει ο Τίτος κυρίως τους εξ Ιουδαίων Κρήτες. Και συνεχίζει «μη προσέχοντες Ιουδαϊκοίς μύθοις και εντολές ανθρώπων αποστρεφομένων την αλήθειαν» (Τιτ. 14). Ο χαρακτηρισμός λοιπόν αυτός δεν αφορά όλους τους Κρήτες, εφόσον μάλιστα μεταξύ αυτών θα εύρει ο Τίτος τους κατάλληλους, για να γίνουν κληρικοί πρεσβύτεροι κι επίσκοποι. Αφορά μάλλον εκείνους τους Κρήτες που προέρχονται από τους Ιουδαίους, τους οποίους χαρακτηρίζει ανυπότακτους, ματαιολόγους και συσκοτιστές. Αυτή την ερμηνεία δίνει ο Ιωάννης ο Χρυσόστομος και είναι αυθεντική (Βλ. Ε.Π.Ε. Ι. Χρυσοστόμου έργα, τομ. 24, Ομιλίες Β’ και Γ’). Είναι φανερό ότι ο Τίτος αντιμετώπιζε σοβαρά προβλήματα εξαιτίας των μελών της τοπικής Εκκλησίας που προέρχονταν προφανώς από τον Ιουδαϊσμό, τα οποία όμως επέλυε με σύνεση κι επιτυχία. Ο Τίτος, πιστός στην εντολή του Παύλου, οργάνωσε τέλεια την Εκκλησία της Κρήτης, όπου κατέστησε επισκόπους και πρεσβυτέρους και «εν αυτή αποστολικώς διαπρέψας ανεπαύσατο εν Κυρίω», εν συνόλω εννενήκοντα τέσσερα έτη (Συναξ. 25 Αυγ.). Είναι ο πρώτος επίσκοπος και διαχρονικός Απόστολος της Κρήτης, του οποίου η Τιμία Κάρα υπάρχει στον εν Ηρακλείω Καθεδρικό του Ναό.


Η Γόρτυνα εξακολουθούσε επί αιώνες να είναι η Μητρόπολη Κρήτης και σώζεται ακόμη εκεί ένα τμήμα (το Ιερόν) του Παλαιού Ναού του Αγίου Τίτου. Ο ναός αυτός εορτάζει την Τρίτη του Διακαινησίμου ως εορτή Παναγίας της Κεράς για ιστορικούς λόγους, που σχετίζονται με την εποχή της εικονομαχίας. Σ’ αυτόν τον ευλογημένο τόπο τιμώνται και οι επί Δεκίου αθλήσαντες Δέκα Άγιοι Μάρτυρες στο ομώνυμο χωριό της Γόρτυνας. Την ίδια περιοχή είχε ως ορμητήριο και ο ισαπόστολος Όστος Νίκων ο Μετανοείτε, ο οποίος ήλθε στην Κρήτη, όταν την απελευθέρωσε από τους Άραβες το 961 μ.Χ. Ο Νικηφόρος Φωκάς, για να επιτελέσει μέγα ιεραποστολικό έργο και να επαναφέρει στον χριστιανισμό τους εξισλαμισθέντες κατοίκους.


Στην πόλη του Ηρακλείου τιμάται επάξια και ο Απόστολος των Εθνών Παύλος. Τα τελευταία χρόνια ανεπαλαιώθη και ανεκαινίσθη ο πλησίον του λιμένος ευρισκόμενος Μέγας ερειπωμένος Ενετικός Ναός των Πρωτοκορυφαίων Αποστόλων Πέτρου και Παύλου, όπου κατά την εορτή τους πραγματοποιείται πολυήμερον θρησκευτικών εκδηλώσεων. Οι εορτές του Αγίου Τίτου (η κοίμηση και η ανακομιδή της Τιμίας Κάρας) γίνονται επίσης με λαμπρότητα και μεγαλοπρέπεια. Δίκαια καθιερώθηκε εσχάτως να ψάλλεται ανελλιπώς σε όλους τους ιερούς ναούς της Κρήτης το απολυτίκιο του πρώτου επισκόπου της Αποστόλου Τίτου: «Του Παύλου συνέκδημος και μαθητής γεγονώς, την Κρήτην κατηύγασας, Τίτε Απόστολε, την αίγλη των λόγων σου…»


Πηγή Χανιώτικα Νέα

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Άγιος Νεκτάριος Πενταπόλεως: Ο δρόμος της ευτυχίας

  Άγιος Νεκτάριος Πενταπόλεως: Ο δρόμος της ευτυχίας. Είναι ένα βαθύ σκοτάδι το οποίο εμποδίζει τα μάτια της ψυχής να δουν το φως που υπάρχει μέσα της και που οδηγεί στο Θεό στην ταπείνωση, στην επιθυμία του αγαθού. Η υπερηφάνεια του νου είναι η σατανική υπερηφάνεια η οποία αρνείται το Θεό και βλασφημεί το Άγιο Πνεύμα γι’ αυτό και πολύ δύσκολα θεραπεύεται. Είναι ένα βαθύ σκοτάδι το οποίο εμποδίζει τα μάτια της ψυχής να δουν το φως που υπάρχει μέσα της και που οδηγεί στο Θεό στην ταπείνωση, στην επιθυμία του αγαθού. Αντίθετα, η υπερηφάνεια της καρδιάς δεν είναι γέννημα της σατανικής υπερηφάνειας αλλά δημιουργείται από διάφορες καταστάσεις και γεγονότα: Πλούτο, δόξα, τιμές, πνευματικά ή σωματικά χαρίσματα (ευφυΐα, ομορφιά, δύναμη, δεξιοτεχνία κλπ). Όλα αυτά σηκώνουν ψηλά τα μυαλά των ανόητων ανθρώπων που γίνονται έτσι ματαιόφρονες, χωρίς όμως να είναι και άθεοι… Αυτοί πολλές φορές ελεούνται από το Θεό παιδαγωγούνται και σωφρονίζονται. Η καρδιά τους συντρίβεται, παύει να επιζητεί δόξε...

Το κομποσχοίνι και οι συμβολισμοί του

  Το κομποσχοίνι που έχουν όλοι οι Ορθόδοξοι μοναχοί και το χρησιμοποιούν και πολλοί ορθόδοξοι λαϊκοί, είναι συνήθως μάλλινο και πλεγμένο σε διάφορα μεγέθη. Από πολύ μικρό, που φοριέται στο δάχτυλο, έως πολύ μεγάλο: 33άρι (με 33 κόμπους), 50άρι (με 50 κόμπους), 100άρι, 500άρι κ.λπ. Σύμφωνα με την παράδοση, ο όσιος Παχώμιος το 320 μ.Χ., ίδρυσε με την βοήθεια του Αγίου Αντωνίου το πρώτο μοναστήρι στην Θηβαΐδα της Αιγύπτου. Άρχισε να αναζητεί τρόπο που θα βοηθούσε τους μοναχούς στην αυτοσυγκέντρωση της προσευχής και στην αρίθμηση των ευχών. Κατά την παράδοση πάντα, ο Αρχάγγελος Γαβριήλ επισκέφθηκε στον ύπνο του τον όσιο Παχώμιο και του έδειξε πώς θα φτιάξει το εργαλείο που θα εξυπηρετούσε τις ανάγκες της προσευχής. Το εργαλείο αυτό ήταν το κομποσκοίνι. Στην προσευχή με κομποσκοίνι, που βοηθά πολύ στη συγκέντρωση του νου, ακολουθείται συγκεκριμένη τεχνική μέθοδος. Σε κάθε κόμπο που περνά ανάμεσα στα δάχτυλά του ο προσευχόμενος, λέει αλληλοδιαδόχως τις ευχές: Κύριε Ιησού Χριστέ ελέησόν ...

Ὁ Ἅγιος Χρῆστος ὁ Μάρτυρας ἀπὸ τὴν Πρέβεζα 5 Αυγούστου

  Ὁ ἥρωας αὐτὸς τῆς Ὀρθοδοξίας ἦταν ἀπὸ τὴν Πρέβεζα. Ἂν καὶ ναυτικὸς στὸ ἐπάγγελμα, καθόλου δὲν ἀποξενώθηκε ἀπὸ τὴν χριστιανοπρεπὴ διαγωγή του. Ὅταν κάποτε τὸ πλοῖο στὸ ὁποῖο δούλευε ἔφτασε ἀπὸ τὴν Κρήτη στὸ λιμάνι τῆς Κῶ, ὁ Χρῆστος ἀμέσως ἔτρεξε στὴν Ἐκκλησία, προσευχήθηκε, βρῆκε πνευματικὸ καὶ ἐξομολογήθηκε. Μετὰ ἀπὸ μέρες, ὅταν πήγαινε γιὰ τὸ πλοῖο του, συναντήθηκε μὲ γενίτσαρους, ποὺ ἄρχισαν νὰ τοῦ βρίζουν τὴν πίστη καὶ τὸ ἅγιο βάπτισμα. Ὁ Χρῆστος δὲν φοβήθηκε καὶ ἀπάντησε στοὺς Τούρκους, ὅτι ὁ Μωάμεθ εἶναι ὁ κολασμένος ἀντίχριστος. Γεμάτοι θυμὸ οἱ γενίτσαροι, ὅρμησαν ἐπάνω του καὶ μὲ ἄγρια χτυπήματα τοῦ εἶπαν ν’ ἀρνηθεῖ τὴν πίστη του γιὰ νὰ σωθεῖ. Ὁ Χρῆστος ἀπάντησε ἀπαγγέλλοντας τὸ σύμβολο τῆς πίστης. Τότε αὐτοί, τὸν ἔβγαλαν ἔξω ἀπὸ τὴν πόλη καὶ τὸν ἔκαψαν ζωντανό. Οἱ ἄπιστοι ἄφησαν τὸ σῶμά του ἄταφο γιὰ ἕναν μῆνα. Ἀλλὰ τὸ λείψανο τοῦ Ἁγίου ἔμεινε ἀναλλοίωτο καὶ στὶς πρῶτες νύχτες τὸ σκέπαζε κάποιο γλυκὸ φῶς, ποὺ προερχόταν ἀπὸ τὸν οὐρανό. Μάλιστα, κατὰ τὸ διάστημα αὐτὸ ἔκανε...

Μὲ Δέουσα Λαμπρότητα ἡ Μεγάλη Δεσποτικὴ ἑορτὴ τῶν Θεοφανείων εἰς τὴν ἐνορίαν Ἁγίου Γεωργίου Τουρτούλων Σητείας

 « Ἐπεφάνης σήμερον τῇ οἰκουμένῃ, καί τὸ φῶς σου Κύριε, ἐσημειώθη ἐφ᾽ ἡμᾶς, ἐν ἐπιγνώσει ὑμνούντάς σε· Ἦλθες, ἐφάνης, τό Φῶς τὸ ἀπρόσιτον».  Μὲ Δέουσα Λαμπρότητα καὶ Πλῆθος Πιστῶν ἑορτάστηκε ἡ Μεγάλη Δεσποτικὴ ἑορτὴ τῶν Θεοφανείων τοῦ Κυρίου καὶ Θεοῦ καὶ Σωτῆρος ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ εἰς τὸν Ἱερὸν Ναὸν Κοιμήσεως τῆς Θεοτόκου ἐνορίας Ἁγίου Γεωργίου Τουρτούλων Σητείας. Τὴν Δευτέρα 6 Ἰανουαρίου 2025 τελέστηκε ἡ Ἀκολουθία τοῦ Ὄρθρου, ἡ Θεία Λειτουργία τοῦ ἐν Ἁγίοις Πατρὸς ἡμῶν Βασιλείου Ἀρχιεπισκόπου καὶ Καισαρείας της Καππαδοκίας Οὐρανοφάντορος τοῦ Μεγάλου καὶ ἐν Συνεχείᾳ ἡ Ἀκολουθία τοῦ Μεγάλου Ἁγιασμοῦ.  Φωτογραφίες Μιχάλης Κάββαλος 

Μὲ Λαμπρὸτητα ἑορτὰστηκε ὴ ὶερά μνὴμη τὴς Ἁγὶας ἑνδὸξου Μεγαλομὰρτυρος Κυριακῆς στὴν ἑνορὶα Ἁγὶου Γεωργὶου Τουρτοὺλων Σητεὶας

  Στὶς 7 Ἱουλὶου ὴ Ἑκκλησὶα μας ἑορτὰζει την Ἱερὰ Μνὴμη τὴς Ἁγὶας ἑνδὸξου Μεγαλομὰρτυρος Ἁθληφὸρου Κυριακῆς τῆς Θαυματουργοῦ. Πανηγυρὶζει ὸ Ἱερὸς Ναὸς Ἁγὶας Κυριακῆς στὴ Θὲση Φυγὲτου Μὺλου στὴν ἑνορὶα Ἁγὶου Γεωργὶου Τουρτοὺλων Σητεὶας. Τὴν Κυριὼνυμο ἡμὲρα τὴς ἱερὰς Πανηγὺρεως τελὲστηκε ὴ Ἁκολουθὶα τοῦ Ὁρθρου , Ἁρτοκλασὶα καὶ ἑν Συνεχεὶα ὴ Πανηγυρικὴ Θεὶα Λειτουργὶα. Φωτογραφίες Μιχάλης Κάββαλος 

Ὁ Ἅγιος Εὐθύμιος ὁ Ἐθνοϊερομάρτυρας 12 Σεπτεμβρίου

  Ὁ Εὐθύμιος Ἀγριτέλης, ὑπῆρξε ἐπίσκοπος Ζήλων ἀπὸ τὸ 1912 ἕως τὸ 1921. Μοναχός της Ἱερᾶς Μονῆς Λειμώνας, σπούδασε στὴ Θεολογικὴ σχολὴ τῆς Χάλκης καὶ κατόπιν ἔκανε διδάσκαλος καὶ Ἱεροκήρυκας στὴν Λέσβο καὶ πρωτοσύγκελος στὴν μητρόπολη Μηθύμνης. Στὶς 12 Ἰουνίου 1912 χειροτονήθηκε ἐπίσκοπος Ζήλων. Ὡς ἐπίσκοπος ἀνέπτυξε μεγάλη θρησκευτικὴ καὶ ἐθνικὴ δράση. Ὅταν ἡ δράση του ἔγινε γνωστὴ στοὺς Κεμαλιστὲς Τούρκους, συνελήφθη καὶ φυλακίστηκε μαζὶ μὲ ἄλλους πρόκριτους τῆς ἐπαρχίας Ἀμασείας στὶς 21 Ἰανουαρίου 1921. Μὲ αἴτησή του, ζήτησε ἀπὸ τὴν κεμαλικὴ κυβέρνηση τῆς Ἄγκυρας νὰ θεωρηθεῖ μόνο αὐτὸς ἔνοχος καὶ νὰ ἀπαλλαγοῦν οἱ ὑπόλοιποι συλληφθέντες. Μάλιστα δὲ μπροστὰ στὸ δικαστήριο ἀπολογήθηκε μὲ θαυμάσια ἀγόρευση. Στὴ φυλακὴ ὑπέστη πολλὰ βασανιστήρια, ἀπὸ τὰ ὁποία καὶ πέθανε στὶς 29 Μαΐου 1921. Μετὰ δὲ τὸν θάνατό του ἦλθε καὶ ἡ καταδικαστικὴ ἀπόφαση τοῦ τούρκικου δικαστηρίου! Πηγή  https://www.synaxarion.gr/gr/index.aspx

Τι σημαίνει «Στώμεν Καλώς»;

  Τι σημαίνει «Στώμεν Καλώς»; Ακούμε στη Θεία Λειτουργία κάθε φορά την εκφώνηση του λειτουργού «στώμεν καλώς, στώμεν μετά φόβου» και στη συνέχεια «άγιος, άγιος, άγιος Κύριος Σαβαώθ» ψάλλει ο χορός. Σύμφωνα με τη διδασκαλία της Εκκλησίας μας εννέα είναι τα ουράνια τάγματα: Σεραφείμ – Χερουβίμ – Θρόνοι – Κυριότητες – Δυνάμεις – Εξουσίες – Αρχαί – Αρχάγγελοι – Άγγελοι. Και κατά τον άγιο Γρηγόριο προ του ουρανού και της γης κτίστηκαν από το Θεό οι άγγελοι. Οι άγγελοι είναι διάκονοι του Θεού και υπηρέτες σε έργα και στη δοξολογία. Τους αποστέλλει ο Θεός σε έργα ή να παραλάβουν ψυχές ή να υπηρετήσουν αγίους του ή να υποδείξουν εν ονόματι του Θεού το θέλημα του Θεού ή να φρουρήσουν κάθε άνθρωπο. Επίσης δοξολογούν ακατάπαυστα το Θεό και την άπειρη δύναμή του. Αλλά τι γιορτάζει η εκκλησία στη σύναξη των αγγέλων; Ο Θεός δημιούργησε τους αγγέλους και τους έχει στην εξουσία του. Ο ένας απ’ αυτούς ο εωσφόρος, ο πρωί ανατέλλων κατά τον Ησαΐα (14,12) και ο πρώτος των αγγέλων υπερηφανεύτηκε και εί...

Μὲ Δὲουσα Λαμπρὸτητα Πανηγὺρησε ὸ Ἱερὸς Ναὸς Παναγὶας Πρωτοσεπτεμβριανῆς στὴ Σωτὴρα ἑνορὶας Ἁγὶου Γεωργὶου Τουρτοῦλων Σητεὶας

  Μὲ Δὲουσα καὶ Πανευφρὸσυνη Λαμπρὸτητα Πανηγὺρησε ὸ Ἱερὸς Ναὸς Παναγὶας Πρωτοσεπτεμβριανὴς στὴ Σωτὴρα ἑνορὶας Ἁγὶου Γεωργὶου Τουρτοὺλων Σητεὶας. 1ὴ τοῦ Μηνὸς Σεπτεμβρὶου 2024 επὶ τὴ ἑλεὺση τοῦ Νέου ἑνιαυτοῦ τὴς Χριστὸτητος τοῦ Κυρὶου και ἑπὶ τὴν ἱερὰ Σὺναξη τῆς Ὑπεραγὶας Θεοτὸκου τῆς Παμμακὰριστου τελὲστηκε ὴ Ἁκολουθὶα τοῦ Ὁρθρου, Ἁρτοκλασὶα καὶ ἑν Συνεχεὶα ὴ Πανηγυρικὴ Θεὶα Λειτουργὶα καὶ ὴ Ἁκολουθὶα τοῦ Ἁγιασμοῦ ἑπὶ τὴ Εισὸδω εὶς τὸ νὲο Ἑκκλησιαστικὸ Ἑτος εὶς τὸν Ἱερὸν Ναὸν Παναγὶας Πρωτοσεπτεμβριανὴς στὴ Σωτὴρας ἑνορὶας Ἁγὶου Γεωργὶου Τουρτοὺλων Σητεὶας.  Φωτογραφίες Μιχάλης Κάββαλος 

Οὶ Ἑπιτὰφιοι τῶν Ιερῶν Ναῶν τῆς Πὸλεως Σητεὶας

  Ἱερὸς Καθεδρικὸς Ναὸς Ἁγὶας Ἁικατερὶνης Πολιοῦχου Σητεὶας. Ἱερὸς Ναὸς Ἁγὶου Γεωργὶου Σητεὶας. Ἱερὸς Ναὸς Ευαγγελισμοῦ τῆς Θεοτὸκου Σητεὶας. Ἱερὸς Προσκηνυματικὸς Ναὸς Ἁγὶων Κωνσταντὶνου καὶ Ἑλὲνης Σητεὶας. Φωτογραφίες Μιχάλης Κάββαλος 

Ο Άγιος Κυπριανός ο νέος οσιομάρτυρας 5 Ιουλίου

  Η καταπληκτική του τόλμη, έκανε πολλούς να τον νομίζουν για τρελό, αλλά αυτός, μ’ αυτόν τον τρόπο κατάφερε να πάρει το στεφάνι της αιώνιας δόξας. Ο Ιερομάρτυρας Κυπριανός γεννήθηκε από χριστιανούς γονείς, στο χωριό Κλειστό (ή Κλειτσός ή Κλητζός) των Άγραφων του τέως δήμου Κτημενίων. Ανατράφηκε με χριστιανοπρέπεια, έγινε μοναχός και αξιώθηκε του χαρίσματος της ιεροσύνης. Πήγε στο Άγιον Όρος και έμεινε στο κελλί του Αγίου Γεωργίου κοντά στο μοναστήρι Κουτλουμουσίου. Εκεί διέπρεψε στις αρετές και έγινε υπόδειγμα μεταξύ των πατέρων. Η καρδιά όμως του Κυπριανού, φλεγόταν από τον πόθο του μαρτυρίου, έτσι πήγε στη Θεσσαλονίκη και κήρυξε με καταπληκτική τόλμη μπροστά στον κριτή τον Χριστό. Προέτρεψε μάλιστα και τους εντός του κριτηρίου, και αυτόν τον ίδιο τον κριτή, να αρνηθούν το Μωάμεθ και ν’ ακολουθήσουν τον Χριστό. Τον πέρασαν για τρελό και τον έβγαλαν με τις κλωτσιές έξω από το κριτήριο. Αλλά ο διακαής πόθος του μαρτυρίου, έκανε τον Κυπριανό να πάει στην Κωνσταντινούπολη. Εκεί, αυθό...